Οι λάμπες υπεριώδους φωτός εξοντώνουν τους ιούς και τα βακτήρια!

Οι συνεχείς χαμηλές δόσεις φωτός υπεριώδους ακτινοβολίας μπορούν να εξοντώσουν τους ιούς που μεταφέρονται με τον αέρα, όπως ο ιός Η1Ν1 της γρίπης και το ανθεκτικό βακτήριο MRSA, χωρίς να βλάπτουν τους ανθρώπινους ιστούς!

Αυτή είναι η πρόσφατη ανακάλυψη επιστημόνων από το Πανεπιστήμιο Κολούμπια της Νέας Υόρκης, οι οποίοι οραματίζονται στο μέλλον να χρησιμοποιούνται ειδικές λάμπες με μακρινό υπεριώδες φως (far UVC) σε δημόσιους χώρους (νοσοκομεία, ιατρεία, σχολεία, αεροδρόμια, αεροπλάνα) ως όπλα ενάντια στις εποχικές επιδημίες γρίπης, αλλά και σε μια πιθανή μελλοντική πανδημία.
Είναι γνωστό στην επιστημονική κοινότητα ότι το ευρέος φάσματος υπεριώδες φως UVC, που έχει μήκος κύματος 200-400 νανομέτρων (nm), είναι άκρως αποτελεσματικό για την εξόντωση βακτηρίων και ιών, καθώς καταστρέφει τους μοριακούς δεσμούς που συγκρατούν το DNA τους. Γι' αυτό άλλωστε αυτό το συμβατικό υπεριώδες φως χρησιμοποιείται ευρέως για την αποστείρωση των χειρουργικών εργαλείων.
Δυστυχώς όμως η βακτηριοκτόνος υπεριώδης ακτινοβολία βλάπτει τον ανθρώπινο οργανισμό, προκαλώντας καρκίνο και καταρράκτη στα μάτια, συνεπώς είναι απαγορευτική η χρήση της σε δημόσιους χώρους. Όμως, όπως έδειξε η νέα επιστημονική έρευνα, η υπεριώδης ακτινοβολία far-UVC με χαμηλές δόσεις σε μήκος κύματος 222 νανομέτρων δεν επιφέρει βλάβες.
Αν τα ευρήματα αυτά επιβεβαιωθούν, ο φωτισμός των δημόσιων χώρων με το συγκεκριμένο φως θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ευρέως και να συνεισφέρει σημαντικά στη δημόσια υγεία, και μάλιστα με κόστος κάτω από 1.000 δολάρια ανά λάμπα (που αναμένεται να πέσει, αν υπάρξει μαζική παραγωγή).

*Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Scientific Reports».