Best of 2020: Η Μαρίνα Φιλιππούση - Χαραγκιώνη αποκλειστικά στο eirinika για το Μουσείο Αυτοκινήτου: «Κερδίζουν» τα βλέμματα η Maseratti 350, οι Bugatti από τα 350 αυτοκίνητα! (Φωτό & Βίντεο)

Δείτε την αποκλειστική συνέντευξη...

Η Μαρίνα Φιλιππούση, Γενική Διευθύντρια του Ελληνικού Μουσείου Αυτοκινήτου σε μια αποκλειστική συνέντευξη στο Eirinika.gr μίλησε για τη μαγεία των αυτοκίνητων, το όραμα ζωής της αλλά και για το ποια θα είναι η επόμενη μέρα μετά τον COVID-19 για αυτό το πανέμορφο μουσείο.

Ξεκινώ με μια ερώτηση που θα ήθελα να κάνετε στον ιδρυτή του μουσείου - αν και φαντάζομαι ότι ήδη την έχετε μοιραστεί μαζί του - ως διευθύντρια το μουσείου: πότε και με ποιό ερέθισμα γεννήθηκε το όραμα ζωής του;

Με την αγάπη του για τα αυτοκίνητα και η οποία ξεκίνησε από τα παιδικά του χρόνια. «Αυτοκίνητο» για εκείνον σημαίνει αγάπη, ελευθερία, ταχύτητα.

Η διέξοδός του στην αγάπη αυτή ήταν μέσω της συμμετοχής του σε αγώνες αυτοκινήτου, όταν όμως έγινε πατέρας για πρώτη φορά, αποφάσισε να αφοσιωθεί στο αυτοκίνητο μέσω της συλλογής αγαπημένων μοντέλων που τελικά κατέληξε στην “γένεση” του μουσείου.

Πώς δημιουργήθηκε η συλλογή των υπέροχων αυτών αυτοκινήτων & από ποιό συγκεκριμένα ξεκίνησε; Όλο το story πίσω από το όραμα λοιπόν είναι…

Στα τέλη της δεκαετίας του ’70 όταν η ενασχόληση του έπαψε να είναι hobby για τον ιδρυτή, τότε ξεκίνησε η ιδέα του μουσείου που έγινε ο μεγάλος στόχος του. Η συλλογή των 25 αυτοκινήτων, που τη θεωρούσε ήδη μεγάλη, μετά από μία αγορά αυξήθηκε σε πάνω από 50 κι έτσι δόθηκε το έναυσμα για τη δημιουργία του μουσείου.

 

Από τα 350 αυτοκίνητα της συλλογής ποιο προτιμάει ο δημιουργός & ποιό έχει κατακτήσει εσάς, ποιο το ακριβότερο αυτοκίνητο της συλλογής και ποιο συγκεντρώνει τα περισσότερα βλέμματα και σχόλια;

Με δεδομένο ότι η συλλογή του μουσείου περιλαμβάνει μοντέλα ιδιαίτερης αξίας, όχι μόνο από οικονομικής πλευράς, αλλά και από κατασκευαστικής, όλα τα εκθέματα είναι μοναδικά όμως η «καρδιά» του δημιουργού του ταυτίζεται με μία Lotus Elite του 1961 με την οποία έχει λάβει μέρος σε διεθνής αγώνες καθώς επίσης αγαπά πολύ τη Ferrari Dino 246 GTS. Όσο για εμένα η Mercedes 190 SL και η Morgan 4/4 1600 είναι από τα αγαπημένα μου. Θα έλεγα ότι οι προτιμήσεις μου έχουν πιο πολύ αισθητικό χαρακτήρα παρά μηχανολογικό.

Το ακριβότερο αυτοκίνητο της συλλογής δεν μπορώ να σας το προσδιορίσω αφού δεν είναι σε παραγωγή πλέον αυτά τα μοντέλα. Η αξία των κλασσικών οχημάτων προσδιορίζεται από το πόσο επιθυμητά είναι από τους συλλέκτες και γι αυτό την προσδιορίζουμε σύμφωνα με τις τιμές που φθάνουν στις δημοπρασίες. Δύο αυτοκίνητα που ξεχωρίζουν πάντως είναι η ΒMW 328 CA.MO που διαθέτει χειροποίητο αλουμινένιο αμάξωμα και η MASERATI 350S με παραγωγή μόλις 3 κομμάτια ενώ κατασκευάστηκαν λίγο πριν και αμέσως μετά το τέλος του Β παγκοσμίου πολέμου και σίγουρα τραβούν τα βλέμματα μαζί με τις BUGATTI.

Από τους πολλούς ξένους επισκέπτες ποια εθνικότητα και γιατί πιστεύετε ότι υπερισχύει σε βαθμό ενδιαφέροντος γι’ αυτό το εξειδικευμένο μουσείο;

Σε κάθε περίπτωση υπερισχύουν εθνικότητες που έχουν αυτοκινητιστική κουλτούρα, δηλαδή χώρες με αυτοκινητοβιομηχανία, όπως Ιταλοί, Γερμανοί, Γάλλοι, κ.λ.π ιδιαίτερα του θερινούς μήνες. Επίσης, οι Αμερικανοί δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον αλλά εντυπωσιακή είναι και η προσέλευση των Ισραηλινών επισκεπτών. Κινητήριος δύναμη βέβαια, παραμένει το Ελληνικό κοινό που αγαπά το αυτοκίνητο και το δείχνει ακόμη περισσότερο τα τελευταία χρόνια.

 

Από τις επισκέψεις των μαθητών τι συμπεράσματα Βγάζετε για την εξέλιξη του μουσείου σας;

Πυλώνας στον σκοπό του Ελληνικού Μουσείου Αυτοκινήτου είναι η εκπαίδευση των νέων στην οδική ασφάλεια και συμπεριφορά. Οι μαθητές όλων των ηλικιών δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον στον τομέα της οδικής αγωγής και δεν είναι τυχαίο που κάθε χρόνο τα σχολεία που μας επισκέπτονται αυξάνονται με εκθετικούς ρυθμούς. Τα βιωματικά προγράμματα που προσφέρουμε σε συνδυασμό με την ξενάγηση, η οποία αποτυπώνει ένα ταξίδι στην δημιουργικότητα του ανθρώπου τον 20ο αιώνα, μονοπωλούν το ενδιαφέρον των παιδιών. Πρωταρχικός μας στόχος και βάση των εκπαιδευτικών μας προγραμμάτων, είναι η συνεχής κατάρτιση των νέων όλων των ηλικιών και η δημιουργία μίας γενιάς υπεύθυνων πολιτών που δίνει σημασία στην ανθρώπινη ζωή.

 

Θα λέγαμε ότι το μουσείο είναι μία vintage συλλογή - ή εποχή μας όμως τρέχει Και τα αυτοκίνητα το ίδιο ....πως θα ανανεώνετε τα εκθέματα σας;

«Κλασικό» αυτοκίνητο σύμφωνα με την Επιτροπή Ιστορικού Αυτοκινήτου της F.I.A ορίζεται το όχημα που μετράει 30 χρόνια ζωής στην «πλάτη» του. Αυτό σημαίνει ότι η εποχή μας τρέχει κι εμείς τρέχουμε με τουλάχιστον 30 χρόνια «καθυστέρηση» σε ότι αφορά τη συλλογή πάντα ενώ Παρόλα αυτά έχουμε ήδη επικεντρωθεί στη συλλογή των σημερινών young timers που θα είναι τα εκθέματα του μέλλοντος. Τα εκθέματα σαφώς και ανανεώνονται και μέσα στο ηλικιακό πλαίσιο που προανέφερα, διότι πραγματοποιούμαι θεματικές εκθέσεις με αντικείμενο επετειακούς εορτασμούς, παρουσιάσεις μοντέλων, κλπ

Ο κορωνοϊός έχει παγώσει τα σχέδια Όλου του πολιτιστικού γίγνεσθαι, εσείς πως σκοπεύετε να αντιδράσετε πχ ψηφιοποιώντας τα εκθέματα σας;

Σε αντίθεση με την τριακονταετή «υστέρηση» που σας είπα νωρίτερα το μουσείο εκμεταλλεύτηκε το πάγωμα αυτής της περιόδου και έτρεξε με σημερινές ταχύτητες δημιουργώντας ψηφιακές δράσεις και ζωντανές ξεναγήσεις για το κοινό. Τα σχολεία πλέον μπορούν να παρακολουθήσουν τα προγράμματα στο χώρο τους και να συνδεθούν με το μουσείο για την πραγματοποίηση μίας live ξενάγησης ή ακόμη και του εκπαιδευτικού προγράμματος. Στόχος μας είναι το συντομότερο δυνατό, να ολοκληρώσουμε την ψηφιακή εμπειρία του επισκέπτη μέσω 3D μοντέλου.

 

Ανάμεσα στα παλιά αυτοκίνητα ανακαλύψαμε και μερικά ελληνικά δημιουργήματα ενώ υπάρχει η πεποίθηση ότι ούτε ποδήλατο δε φτιάχνουμε… Σωστά;

Είναι σίγουρο ότι οι παλαιότερες γενιές θα θυμούνται Ελληνικές προσπάθειες στον τομέα της αυτοκίνησης είτε σε επίπεδο σχεδιαστικό είτε σε επίπεδο μηχανολογίας. Λίγοι γνωρίζουν όμως ότι επιτυχίες της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας είναι εμπνευσμένες από Έλληνες όπως αυτή του Sir Alex Isigonis σχεδιαστή του Mini ή του Μ. Βολάνη δημιουργού του πρώτου αυτοκινήτου ¨ενός όγκου¨ το οποίο έβαλε για πρώτη φορά σε μηχανική παραγωγή η RENAULT.

Για να υπενθυμίσουμε λοιπόν στους παλαιότερους αλλά και να πληροφορήσουμε τους νεότερους, δημιουργήσαμε μία θεματική έκθεση που ονομάσαμε “MADE BY HELLAS”, με αντικείμενο αυτοκίνητα που σχεδιάσθηκαν, κατασκευάστηκαν ή συναρμολογήθηκαν στην Ελλάδα, αλλά και εκείνα του διεθνούς χώρου για τα οποία σημαντικοί Έλληνες συνετέλεσαν στη δημιουργία τους. Στην έκθεση επίσης συμμετέχουν Έλληνες σχεδιαστές αυτοκινήτων, συγγραφείς βιβλίων για ελληνικά οχήματα αλλά και ερευνητές της αρχαίας και της νεότερης κλασσικής τεχνολογίας, που έχουν μελετήσει & διατυπώσει αρχές φυσικής, όπως ο Αρχιμήδης και ο ‘Ηρων ο Αλεξανδρεύς, που εφαρμόστηκαν διαχρονικά στην τεχνολογία της αυτοκίνησης.

Photo: hellenicmotormuseum.gr

 

Θα σκεφτόσαστε να τα οδηγήσουν έμπειροι οδηγοί μια ηλιόλουστη μέρα όλα σε μια όμορφη βόλτα για να διαφημίσετε το Μουσείο (:αφού απαγορευθεί η κυκλοφορία των υπολοίπων)

Τα ιστορικά αυτοκίνητα στο δρόμο είναι μία εξαιρετική ιδέα και θα βοηθούσε στη συντήρησή τους δε νομίζω όμως ότι μπορεί να συνδυαστεί με απαγόρευση της κυκλοφορίας των υπολοίπων οχημάτων αφού θα δυσαρεστήσει το κοινό που δεν ενδιαφέρεται για το κλασσικό όχημα. Το ρόλο της ευρείας έκθεσης των ιστορικών αυτοκινήτων έχουν αναλάβει με μεγάλη επιτυχία οι λέσχες ιστορικών οχημάτων που οργανώνουν εκδηλώσεις και χωρίς να διαταράξουν την ομαλή κυκλοφορία του κοινού.

Photo: hellenicmotormuseum.gr

ΕΕ & ελληνικό κράτος πως θα μπορούσαν να συνδράμουν σε αυτή την κοστοβόρα επένδυση του κου Χαραγκιώνη & σε ποιο τομέα θα προσανατολίζατε ένα ενδεχόμενο χρηματοδότησης του Μουσείου ;

Το Ελληνικό κράτος αλλά και η Ε.Ε θα πρέπει να είναι αρωγοί στις προσπάθειες των ιδιωτών ειδικότερα σε τόσο μεγάλες επενδύσεις κοινωνικού χαρακτήρα. Τα μουσεία πλέον είναι ενεργά κύτταρα, αποτελούν συνδετικό κρίκο της κοινωνίας και η κοινωνική διάσταση της λειτουργίας τους είναι βασική παράμετρος για τη βιωσιμότητά τους.

Αν και θεωρώ την ερώτησή σας ρητορική θα σας απαντήσω ότι το βέβαιο είναι ότι δεν υπάρχει υποστήριξη ούτε από την πολιτεία ούτε από την Ε.Ε και Η λειτουργία του μουσείου υποστηρίζεται από ίδιες δαπάνες του Ιδρυτή μας. Το κράτος θα πρέπει να αφουγκραστεί την ανάγκη των μουσείων αλλά και όλου του χώρου του πολιτισμού. Η Ελλάδα άλλωστε είναι πολιτισμός.

Τι θα μπορούσαμε να κάνουμε, να γιορτάσουμε, να παρουσιάσουμε μέσα σε αυτό το μουσείο

Μπορούμε να κάνουμε τα πάντα. Το κτίριο του μουσείου είναι σχεδιασμένο ώστε να μπορεί να φιλοξενήσει από μικρές εκθέσεις, συνεστιάσεις και παιδικά πάρτυ των 20 ατόμων μέχρι εταιρικές και κοινωνικές εκδηλώσεις με μέγιστο αριθμό 2500 άτομα. Το δε πλήρως εξοπλισμένο αμφιθέατρό του, λειτουργεί ακόμη και ως σινεμά με δυνατότητα 3D προβολών κι έχει σχεδιαστεί ειδικά για παρουσιάσεις αυτοκινήτων.

Επιπροσθέτως, η εξαιρετική του χωροθέτηση, μεταξύ Αρχαιολογικού Μουσείου και ΜΕΤΡΟ σε συνδυασμό με τον πολυώροφο υπόγειο χώρο στάθμευσης του δίνει ένα σημαντικό πλεονέκτημα. Δεν είναι τυχαίο ότι εταιρείες διεθνούς βεληνεκούς μας επιλέγουν για την πραγματοποίηση των εκδηλώσεών τους. Όλα αυτά βέβαια στην μετά covid19 εποχή.

Photo: hellenicmotormuseum.gr

 

Ποια Θα είναι η επόμενη μέρα μετά τον COVID για αυτό το μουσείο;

Έστω κι εάν η κανονικότητα καθυστερήσει να επιστρέψει εμείς θα συνεχίσουμε το έργο μας. Στεκόμαστε δίπλα στον άνθρωπο και με την αρωγή νέων εργαλείων και της τεχνολογίας θα συνεχίσουμε την πορεία μας. Η επιμονή και προσήλωση στο στόχο μας σε συνδυασμό με την ιδιαιτερότητα της δομής και της ευελιξίας που διαθέτουμε βοηθούν την καθημερινή λειτουργία και το χειρισμό τέτοιων καταστάσεων.

 

Το δικό σας όραμα

Το δικό μου όραμα, καθώς και όλης της ομάδας του Ελληνικού Μουσείου Αυτοκινήτου, είναι απόλυτα συνυφασμένο με αυτό του ιδρυτή του, κ. Θεόδωρου Χαραγκιώνη. Το μουσείο να μεγαλώνει και να υποδέχεται τους θαυμαστές του αυτοκινήτου αλλά και να γαλουχεί τις νεότερες γενιές στη χαρά της ασφαλούς οδήγησης.

Γιατί η ασφαλής οδήγηση, μπορεί να είναι απολαυστική!

 

 

Λίγα λόγια για τη Μαρίνα Φιλιππούση…

Η Μαρίνα Φιλιππούση του Μιχαήλ είναι Γενική Διευθύντρια Ελληνικού Μουσείου Αυτοκινήτου

Γεννήθηκε στον Πειραιά το 1968 και έχει μία κόρη. Πτυχιούχος του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος - Derre στη Διοίκηση Επιχειρήσεων και της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, μιλά Αγγλικά και Γαλλικά. Μέλος της ICC Women Ελλάδας και του ΣΔΑΔΕ.

Εργάστηκε στην εταιρεία Νικ. Ι. Θεοχαράκης από το 1988 έως το 2000 ενώ συνεχίζει την επαγγελματική της σταδιοδρομία στον Ομιλο Χαραγκιώνη αναλαμβάνοντας τη Διεύθυνση του τμήματος ανθρώπινου δυναμικού. Από το 2014 και μέχρι σήμερα διατελεί Γενική Διευθύντρια του Ελληνικού Μουσείου Αυτοκινήτου.

Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο

Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ