Σταφύλι: Το αγαπημένο φρούτο με A B C βιταμίνες & 12 από τα 16 απαραίτητα βασικά μεταλλικά στοιχεία

Αγαπημένο φρούτο το σταφύλι, συνδυασμένο στο μυαλό μας με τους καλοκαιρινούς μήνες και την αρχή του φθινοπώρου, είναι νοστιμότατο και πολύ υγιεινό. 

Επιπλέον, αποτελεί πολύ σημαντικό διατροφικό στοιχείο για όσους αθλούνται, συμπεριλαμβανομένων των δρομέων βεβαίως!
Ανήκει στην ομάδα των φυσικών απλών υδατανθράκων, άρα παρέχει άμεσα και γρήγορα ενέργεια στον οργανισμό. Είναι πλούσιο σε βιταμίνες Α, C, σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β (όπως φολικό οξύ) καθώς και σε φλαβονοειδή.

Επομένως αποτελεί σύμμαχο για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος, τη θεραπεία των λοιμώξεων και την ενίσχυση του οργανισμού καθώς και για την καλύτερη καύση λίπους και θερμίδων.

Επιπλέον, η βιταμίνη C βοηθάει άμεσα στην αποκατάσταση των κυτταρικών ζημιών των μυών εξαιτίας της άσκησης. Είναι εντυπωσιακό ότι στο σταφύλι θα βρούμε 12 (!) από τα 16 πιο βασικά μεταλλικά στοιχεία που μας είναι απαραίτητα. Ειδικότερα, λοιπόν, συμβάλλει στην καταπολέμηση της κούρασης λόγω του σιδήρου που περιέχει. Ενώ ο σίδηρος μαζί με το μαγνήσιο, το ασβέστιο και τον φώσφορο αποτελούν επίσης βασικούς παράγοντες για δυνατά και υγιή οστά, που τόσο χρειαζόμαστε εμείς οι δρομείς.

Στη φλούδα του σταφυλιού (κυρίως του κόκκινου) υπάρχει το πολύτιμο συστατικό ρεσβερατρόλη (ένα είδος πολυφαινόλης), το οποίο έχει αποδειχθεί ότι προστατεύει τη λειτουργία του καρδιαγγειακού συστήματος, ενώ παράλληλα εμφανίζει έντονη αντιοξειδωτική και αντιγηραντική δράση φροντίζοντας το κολλαγόνο και την ελαστίνη των ιστών. Τα τελευταία χρόνια μάλιστα έρευνες έχουν δείξει πως το συστατικό αυτό αποτελεί «ελιξίριο νεότητας» και χρησιμοποιείται πολύ στην κοσμετολογία. Και υγιείς και όμορφοι, λοιπόν, χάρη στο σταφύλι!
Πλούσιες σε φυτικές ίνες, φυσικά σάκχαρα, νερό και ηλεκτρολύτες, μερικές ρώγες σταφυλιού αποτελούν ιδανική τροφή πριν, κατά τη διάρκεια αλλά και μετά την προπόνηση ή τον αγώνα μας. Δεν επιβαρύνουν το στομάχι, χωνεύονται γρήγορα, βοηθούν στην αναπλήρωση των υγρών και των συστατικών που χάνονται με την εφίδρωση, ενώ συμβάλλουν στη γρήγορη συμπλήρωση του γλυκογόνου των μυών που έχει καταναλωθεί κατά την άσκηση.


Τα 100 γραμμ. σταφύλι, δηλαδή περίπου μισό φλιτζάνι, περιέχουν γύρω στις 70 θερμίδες. Σε συνδυασμό λοιπόν με τη διουρητική και έντονα αποτοξινωτική δράση του, το σταφύλι αποτελεί ένα φρούτο-σύμμαχο σε οποιοδήποτε πρόγραμμα απώλειας ή ελέγχου του βάρους όταν καταναλώνεται σε λογικές ποσότητες βέβαια.
Πανεύκολο στην κατανάλωσή του, δεν χρειάζεται ούτε καθάρισμα ούτε ξεφλούδισμα ούτε κόψιμο, παρά μόνο καλό πλύσιμο, ενώ επιβάλλεται να το τρώμε με τη φλούδα και - ναι - με τα κουκούτσια του, το έλαιο των οποίων περιλαμβάνει λιπαρά οξέα που μειώνουν τη χοληστερόλη.
Θυμηθείτε, την επόμενη φορά που θα πάτε για long run να έχετε προηγουμένως βάλει για κάποιες ώρες στην κατάψυξη καμιά 15αριά ρώγες σταφύλι. Πάρτε τες μαζί σας σε κλειστό σακουλάκι αντί για τζελάκι. Απλά απολαυστικές!
Ξέρετε ότι:
Μήλο εναντίον σταφυλιού: σηµειώσατε 2!
Το σταφύλι έχει ξεχωριστή θέση στην εκκλησιαστική παράδοση, τόσο την ορθόδοξη όσο και την καθολική. Σε ιερογλυφικά της αρχαίας Αιγύπτου εικονίζονται άνθρωποι να τρώνε σταφύλια και να πίνουν κρασί. Στη συνέχεια, οι συνήθειες αυτές αγαπήθηκαν από Ρωµαίους και Ελληνες και ο Διόνυσος προβιβάστηκε σε «θεό του αµπελιού, του κρασιού και του γλεντιού» (και πολλών άλλων!).

Σε µπεζάκι το έχετε;
Υπάρχουν 8.000 ποικιλίες σταφυλιού και 60 είδη παγκοσμίως. Θα το βρείτε σε επτά χρώματα: κόκκινο, πράσινο, άσπρο, μαύρο, μοβ, μπλε και κίτρινο!

Ακόµα ένα ποτηράκι
Η παρασκευή κρασιού από σταφύλια χρονολογείται από το 5000 π.Χ.! Χρειάζεται περίπου ένα κιλό σταφύλια για να φτιαχτεί ένα µπουκάλι κρασί.

Οσα δεν φτάνει η αλεπού
Στον γνωστό µύθο του Αισώπου, η αλεπού σαγηνεύεται από ένα τσαµπί σταφύλι. 
Δεν κατάφερε να το φτάσει ποτέ. 
Εγινε παροιµία όµως.
Οι συνταγές
Δοκιμάστε και τις παρακάτω πρωτότυπες και εύκολες σταφυλοπροτάσεις:

Μπαλίτσες τυριού 
με σταφύλι και καρύδι
- 15 ρώγες σταφύλι
- 300 γραμμ. φέτα (ή κατσικίσιο τυρί ή blue cheese)
- 150 γραμμ. ανθότυρο
- 2 κουταλιές της σούπας γλυκό κόκκινο κρασί
- χοντροτριμμένο καρύδι ή φιστίκι Αιγίνης ή άλλος ξηρός καρπός
Ανακατεύουμε σε ένα μπολ τα τυριά και το κρασί και αφήνουμε το μείγμα για 10 λεπτά στο ψυγείο. Στη συνέχεια με το μείγμα αυτό πλάθουμε μπαλίτσες στο μέγεθος καρυδιού βάζοντας από μια ρώγα σταφύλι στο κέντρο τους. Τέλος, ρολάρουμε τις μπαλίτσες στο καρύδι (ή όποιον άλλο ξηρό καρπό έχουμε διαλέξει). Διατηρούμε τις μπαλίτσες στο ψυγείο μέχρι να τις σερβίρουμε.

Γρανίτα σταφύλι
Χρειάζεστε μόνο ένα κιλό σταφύλια και καλή διάθεση για τη συνταγή αυτή.
- Ξεχωρίζετε τις ρώγες του σταφυλιού, τις πλένετε και τις στεγνώνετε καλά.
- Προθερμαίνετε τον φούρνο στους 250ο C. Στρώστε τις ρώγες του σταφυλιού σε ένα μεγάλο ταψί και ψήστε τες για περίπου 20-25 λεπτά ή μέχρι να ροδίσουν και να γίνουν τραγανές. Ανακατέψτε τες κατά διαστήματα αν είναι πολύ στριμωγμένες, ώστε να ψηθούν όλες.
- Βγάλτε το ταψί από τον φούρνο και αφήστε τις ρώγες να κρυώσουν καλά. Στη συνέχεια λίγες λίγες πολτοποιήστε τες στο μούλτι ή στο μπλέντερ. Τοποθετήστε τον πουρέ σταφυλιού σε σουρωτήρι, το σουρωτήρι πάνω από ένα μπολ και στύψτε καλά το μείγμα.
- Μεταφέρετε το μείγμα σε δοχείο και τοποθετήστε το στην κατάψυξη. Αφήστε το εκεί για τουλάχιστον τρεις ώρες. Κάθε μία ώρα ανακατεύετε το μείγμα με ένα πιρούνι. Είναι έτοιμο όταν πάρει τη μορφή γρανίτας.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ