Ανοίγει σήμερα τις πόρτες του το σπίτι του Χατζηκυριάκου-Γκίκα!!

Ο παλμός της καλλιτεχνικής δημιουργίας του Μεσοπολέμου χτυπά στην Πινακοθήκη Νίκου Χατζηκυριάκου - Γκίκα που ανοίγει τις πόρτες της σήμερα. Η βαριά σιδερένια πόρτα της οδού Κριεζώτου ανοίγει. Κάθε βήμα στους πέντε ορόφους οδηγεί και σε μια διαφορετική σελίδα της πολιτιστικής - και όχι μόνο - ιστορίας του 20ού αιώνα. Ενα μουσείο που μοιάζει με εγκυκλοπαίδεια. Περισσότερα από 650 έργα τέχνης και 1.500 αντικείμενα - ντοκουμέντα που «μιλούν» για την παραγνωρισμένη γενιά του '30.


Ο παλμός της καλλιτεχνικής δημιουργίας του Μεσοπολέμου χτυπά στην Πινακοθήκη Νίκου Χατζηκυριάκου - Γκίκα που ανοίγει τις πόρτες της σήμερα

Η βαριά σιδερένια πόρτα της οδού Κριεζώτου ανοίγει. Κάθε βήμα στους πέντε ορόφους οδηγεί και σε μια διαφορετική σελίδα της πολιτιστικής - και όχι μόνο - ιστορίας του 20ού αιώνα. Ενα μουσείο που μοιάζει με εγκυκλοπαίδεια. Περισσότερα από 650 έργα τέχνης και 1.500 αντικείμενα - ντοκουμέντα που «μιλούν» για την παραγνωρισμένη γενιά του '30.
Είναι η Πινακοθήκη Νίκου Χατζηκυριάκου - Γκίκα, το σπίτι και το ατελιέ όπου ο πρωτοπόρος ζωγράφος έζησε επί τέσσερις δεκαετίες και που τώρα ως παράρτημα του Μουσείου Μπενάκη έρχεται «να συμπληρώσει το πανόραμα των ελληνικών μουσείων με τρόπο και ήθος πέρα από τα συνηθισμένα», όπως τονίζει ο διευθυντής του Αγγελος Δεληβορριάς.
Το μουσείο - εγκυκλοπαίδεια λοιπόν είναι γεμάτο ντοκουμέντα και προσωπικά αντικείμενα που γοητεύουν με τον ανεκδοτολογικό τους χαρακτήρα. Μικρά βιογραφικά και φωτογραφίες των προσωπικοτήτων επιτρέπουν στον επισκέπτη να βλέπει το πρόσωπο πίσω από την καλλιτεχνική δημιουργία. Και έτσι η διαδρομή από τους παλαιότερους, τον Δημήτρη Πικιώνη και τον Κοσμά Πολίτη που γεννήθηκαν στο τέλος του 19ου αιώνα, έως τον Μίκη Θεοδωράκη και τον Μάνο Χατζιδάκι - γεννημένοι το 1925 - κυλά σαν το ξεφύλλισμα ενός βιβλίου. Το περίστροφο με το οποίο αυτοκτόνησε ο Κώστας Καρυωτάκης δίπλα στο βραβείο Νομπέλ και στα παράσημα του Γιώργου Σεφέρη, φωτογραφίες της Βούλας Παπαϊωάννου και έργα του Φώτη Κόντογλου και του Γεράσιμου Στέρη δίπλα στους δίσκους που είχε ηχογραφήσει ο Δημήτρης Μητρόπουλος, αλλά και στις ξύλινες φιγούρες του θεάτρου σκιών του Ευγένιου Σπαθάρη.

   
Στον πρώτο όροφο αξίζει να σταθεί κάποιος στο ρολόι και τα γυαλιά του Ηλία Βενέζη, στο γράμμα της Κατίνας Παξινού στον Νίκο Χατζηκυριάκο - Γκίκα, στις παρτιτούρες του Νίκου Σκαλκώτα και στο βραβείο Λένιν του Γιάννη Ρίτσου μαζί με τον λόγο που εκφώνησε στην τελετή, γραμμένο με τον ιδιαίτερο βυζαντινότροπο γραφικό του χαρακτήρα, στο χειρόγραφο του Κώστα Ουράνη που έχει κοσμήσει ο Σπύρος Βασιλείου με εικόνες και αρχιγράμματα, στο φυλαχτό του Μάρκου Βαμβακάρη, καθώς και στη φωτογραφία της Δόρας Στράτου με τον Πίτερ Μπρουκ και τον Λόρενς Ολίβιε.
Η πρώτη έκδοση του «Μαραμπού» του Νίκου Καββαδία και η αλληλογραφία του με τον Καραγάτση και τον Σικελιανό, το Νομπέλ του Οδυσσέα Ελύτη, αλλά και ένα χαρτί με συγκεντρωμένες τις υπογραφές των εκπροσώπων της γενιάς του '30 με ημερομηνία 9/3/1963 στο σπίτι του Γιώργου Θεοτοκά τα πινέλα του Νίκου Νικολάου και η φωτογραφία του Αντώνη Σαμαράκη με τον Ουμπέρτο Εκο είναι από τις στιγμές που αξίζουν την προσοχή μας στον δεύτερο όροφο.


Στον τρίτο όροφο ο μπερές της Διδώς Σωτηρίου, το πορτρέτο του Κάρολου Κουν διά χειρός Γιάννη Τσαρούχη, το προσκλητήριο γάμου του Μενέλαου Λουντέμη, το κομπολόι της Μελίνας Μερκούρη, η ερωτική επιστολή της Εντίτ Πιαφ στον Δημήτρη Χορν, τα χάλκινα χέρια του Νίκου Χατζηκυριάκου - Γκίκα από τον Γιάννη Παππά και τα έπιπλα του ζωγράφου από το σπίτι του που κάηκε στην Υδρα υποδέχονται τους επισκέπτες, οι οποίοι στους επόμενους ορόφους θα δουν ανέγγιχτα το σπίτι και το ατελιέ του.

Πηγή: Ta Nea

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ