By the way... ας επισκεφθούμε μαζί τα καλύτερα μετρό στον κόσμο‏!

Λονδίνο και Μπουένος Άιρες, γιορτάζουν τις επετείους εγκαινίων των υπόγειων σιδηροδρόμων τους κι εμείς, με αφορμή αυτό, θα σας παρουσιάζουμε τα πιο θαυμαστά Μετρό του κόσμου.

Λονδίνο και Μπουένος Άιρες, γιορτάζουν τις επετείους εγκαινίων των υπόγειων σιδηροδρόμων τους κι εμείς, με αφορμή αυτό, θα σας παρουσιάζουμε τα πιο θαυμαστά Μετρό του κόσμου.

Δεδομένου ότι φέτος δύο υπόγεια συστήματα Μετρό –αυτό του Λονδίνου και αυτό στο Μπουένος Άιρες της Αργεντινής- γιορτάζουν τις επετείους των εγκαινίων τους και ορμώμενοι από τις δυσκολίες που δημιουργεί η απεργία στο Μετρό της Αθήνας τις τελευταίες ημέρες, επιλέξαμε τα δέκα πιο θαυμαστά Μετρό του κόσμου και σας τα παρουσιάζουμε.

Λονδίνο

Φωτογραφία: http://www.tfl.gov.uk

Ο… παππούς των υπογείων σιδηροδρόμων, το μετρό του Λονδίνου, «γεννήθηκε» στις 9 Ιανουαρίου 1863 και ήταν η πρώτη υπόγεια σιδηροδρομική διαδρομή στον κόσμο (κάλυπτε 6 χιλιόμετρα μεταξύ Paddington και Farringdon). Και αφού αγαπήθηκε ιδιαιτέρως, επεκτάθηκε σε όλη την βρετανική πρωτεύουσα, με περίπου 90% των στάσεων να βρίσκονται βόρεια του ποταμού Τάμεση. Έχει επίσης αναδειχθεί ως σύμβολο της ποπ κουλτούρας, με τον κόκκινο κύκλο, φράσεις όπως το «Mind the Gap» και τον πολύχρωμο χάρτη του Μετρό, που είναι αναγνωρίσιμος σε όλο τον κόσμο. Το Μουσείο Μεταφορών του Λονδίνου, στο Covent Garden, γιορτάζει την 150η επέτειο του μετρό με διάφορες εκθέσεις.

Πληροφορίες στο: www.tfl.gov.uk/corporate/projectsandschemes/25979.aspx .

Νέα Υόρκη


Στις 7 Αυγούστου 2012, κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων του Λονδίνου, το Μετρό της Νέας Υόρκης μετέφερε 4,5 εκατομμύρια επιβάτες -ένα ρεκόρ ημέρας. Και το ρεκόρ αυτό «σπάει» κάθε μέρα. Σε μια μητρόπολη που δεν κοιμάται ποτέ, λογικό είναι να κάνει το ίδιο και το Μετρό, αν και αναγκάστηκε να κλείσει για δεύτερη φορά στην ιστορία του, όταν «χτύπησε» ο τυφώνας Sandy τον περασμένο Οκτώβριο (η πρώτη διακοπή προκλήθηκε το προηγούμενο έτος, από τον τυφώνα Irene). Το Μετρό της Νέας Υόρκης συνδέει τις περιοχές Bronx, Brooklyn, Manhattan και Queens και ανέκτησε τη λάμψη του τη δεκαετία του 1980, ύστερα από σχόλια που το χαρακτήριζαν «βρώμικο και επικίνδυνο». Με αυτό μπορεί κανείς να επισκεφτεί κάθε γειτονιά του Μεγάλου Μήλου, από την πλούσια περιοχή γύρω από τη Wall Street, μέχρι τα σοκάκια όπου πλανόδιοι μουσικοί τραγουδούν μπλουζ.

Πληροφορίες στο: www.mta.info .

Παρίσι


Το ιδιαίτερο σήμα «Metropolitain» και οι cult Art Nouveau είσοδοί του, αποτελούν σύμβολα του Μετρό του Παρισιού, που άνοιξε κατά τη διάρκεια της Έκθεσης 1900 World Fair και τώρα διασχίζει την Πόλη του Φωτός με 14 γραμμές διαφορετικού χρώματος. Το δεύτερο πιο πολυσύχναστο Μετρό της Ευρώπης, ίσως είναι και το πιο… τρομακτικό: Με μια σειρά από μυστηριώδεις και εγκαταλελειμμένους σταθμούς και πλατφόρμες, λέγεται ότι είναι στοιχειωμένο από το φάντασμα μιας μυστηριώδους νεαρής γυναίκας, της Laetitia Toureaux, η οποία φέρεται να ήταν κατάσκοπος και βρέθηκε με ένα μαχαίρι στο λαιμό της, σε ένα βαγόνι στο σταθμό Porte Doree το 1937. Η πρώτη και μοναδική δολοφονία στο Μετρό, δεν εξιχνιάστηκε ποτέ.

Πληροφορίες στο: www.ratp.fr .

Τόκιο


Εκτοπίζοντας το Μετρό της Σεούλ, αυτό του Τόκιο, αποτελεί το πιο πολυσύχναστο Μετρό του κόσμου, με περίπου 3,2 επιβάτες ετησίως και με τον σταθμό Shinjuku να έχει τη μεγαλύτερη κίνηση από ό, τι οποιοσδήποτε άλλος σταθμός στον πλανήτη (πρόκειται για ένα κομβικό σημείο των επιγείων και υπογείων σιδηρόδρομων). Αποτελείται από το Tokyo Metro και το Toei Subway και έχει κάποιες αξιοσημείωτες ιδιορρυθμίες. Οι επιβάτες μπαίνουν στα τρένα –και στις ώρες αιχμής, σπρώχνονται κατά κάποιο τρόπο- από υπαλλήλους που φορούν λευκά γάντια. Κι όταν έγιναν παράπονα από γυναίκες για «περίεργες» συμπεριφορές, καθιερώθηκαν συρμοί μόνο για γυναίκες. Σε μερικούς σταθμούς, όπως ο Akihabara, θα βρείτε πολλά στέκια για σούσι και νουντλς, ηλεκτρονικά καταστήματα, αίθουσες παιχνιδιών και εμπορικά κέντρα.

Πληροφορίες στο: www.tokyometro.jp .

Μόσχα


Οι ταξιδιώτες που ίσως περιμένουν να δουν το Μετρό της Μόσχας κάπως… παραμελημένο και βρώμικο, θα βρεθούν μπροστά σε μια ευχάριστη έκπληξη: Το πιο πολυσύχναστο υπόγειο δίκτυο της Ευρώπης -έχει σχεδόν 2,5 δισεκατομμύρια επιβάτες ετησίως- έχει διανθιστεί με όμορφους σταθμούς. Ο σταθμός Komsomolskaya που εγκαινιάστηκε το 1952, είναι ίσως αυτός που ξεχωρίζει, με περίτεχνα, αρχιτεκτονικά στολίδια που συνήθως κοσμούν θέατρα και παλάτια. Με εντυπωσιακή οροφή και έναν μεγάλο πολυέλαιο, το νεο-μπαρόκ δεν έχει απλά όμορφη εμφάνιση, αλλά είναι και λειτουργικό, καθώς αποτελεί κόμβο για γραμμές προς τη Σιβηρία, την Αγία Πετρούπολη, το Ταλίν και το Ελσίνκι.

Πληροφορίες στο: www.mosmetro.ru .

Πεκίνο


Αποφασισμένο να μην επισκιαστεί από τους εκπληκτικούς υπόγειους σιδηροδρόμους ταχείας διέλευσης του Χονγκ Κονγκ και της Ταϊπέι, η ηπειρωτική Κίνα έχει… ξεπεράσει τον εαυτό της κατά την τελευταία δεκαετία. Οι πόλεις Nanjing, Chengdu και Shenzhen είναι μόνο μερικές από αυτές που απέκτησαν δίκτυα από το μηδέν, ενώ οι αναβαθμίσεις έκαναν το Μετρό της Σαγκάη, το μεγαλύτερο στον κόσμο –μέχρι που τα πρωτεία πέρασαν στο Πεκίνο το Δεκέμβριο του 2012. Το Μετρό της κινεζικής πρωτεύουσας εγκαινιάστηκε το 1969 και σε μεγάλο βαθμό εκσυγχρονίστηκε πριν από τους Ολυμπιακούς του 2008, διαθέτοντας τώρα 442 χιλιόμετρα διαδρομών. Οι καινούργιοι συρμοί είναι ιδιαίτερα κομψοί με διαφημιστικές οθόνες και ανακοινώσεις στην κινεζική γλώσσα, αλλά και στα αγγλικά και το εισιτήριο είναι πολύ οικονομικό: 2 γιουάν (περίπου 25 λεπτά).

Πληροφορίες στο: www.bjsubway.com .

Μπουένος Άιρες


Το παλαιότερο υπόγειο δίκτυο Μετρό στη Λατινική Αμερική, γιορτάζει τα 100ά γενέθλιά του το 2013. Ονομάζεται Subte από τους ντόπιους και δεν έχει καλή φήμη, λόγω του τεράστιου πλήθους επιβατών του, των πορτοφολάδων που δρουν ανεξέλεγκτα και των άγριων απεργιών. Αλλά είναι αναμφισβήτητα ο καλύτερος τρόπος για να δει κανείς την πρωτεύουσα της Αργεντινής και είναι ένα τουριστικό αξιοθέατο από μόνο του, με αμέτρητους σταθμούς που στολίζονται από υπέροχα κεραμικά πλακίδια και τοιχογραφίες που απεικονίζουν προκολομβιανές φυλές, χορευτές ταγκό και ήρωες της ανεξαρτησίας. Το Subte σιγά σιγά καταργεί τα ξεχαρβαλωμένα, βελγικής κατασκευής, ξύλινα βαγόνια που λειτουργούν στη γραμμή Α από το 1913.

Πληροφορίες στο: www.subte.com.ar .

Πόλη του Μεξικού


Είναι σπάνιο φαινόμενο να βαρεθεί κάποιος στο πιο… ξέφρενο Μετρό της Λατινικής Αμερικής, που εγκαινιάστηκε το 1969 και χρησιμοποιείται από 1,5 δισεκατομμύρια επιβάτες ετησίως. Ο υπόγειος σιδηρόδρομος της Πόλης του Μεξικού, είναι ένα σοκ για τις αισθήσεις: Εικονογράμματα, καλλιτεχνήματα και τοιχογραφίες των αρχαίων πολιτισμών των Μάγια, των Αζτέκων και των Olmec, στολίζουν τους σταθμούς, ενώ η μουσική παίζει ασταμάτητα, από τα γύρω καταστήματα μουσικής και από μικροπωλητές που συρρέουν στους σταθμούς. Το εισιτήριο κοστίζει 3 πέσος ανά διαδρομή (περίπου 18 λεπτά) και είναι αναμφισβήτητα η καλύτερη σχέση ποιότητας-τιμής Μετρό στον κόσμο -αν και οι επιβάτες του εξαιρετικού Μετρό στο Νέο Δελχί (οι μικρές διαδρομές κοστίζουν από 8 ρούπια, δηλαδή περίπου 11 λεπτά) μπορεί να διαφωνούν.

Πληροφορίες στο: www.mexicometro.org .

Στοκχόλμη


Απλωμένη πάνω σε 14 νησιά, η σουηδική πρωτεύουσα θα μπορούσε να είναι ένα δύσκολο μέρος για να το γυρίσει κανείς. Κι όμως δεν είναι, χάρη στα πολλά σκάφη, τις γέφυρες και το Tunnelbana, το πιο… έξυπνο σύστημα Μετρό στη Σκανδιναβία, το οποίο έχει χαρακτηριστεί ως η μεγαλύτερη γκαλερί τέχνης στον κόσμο. Αν και πολλά Μετρό στολίζονται από γυάλινα στολίδια και φανταχτερά γκράφιτι, το T-bana ξεχωρίζει. Πολλοί από τους βαθείς, υπόγειους σταθμούς του είναι λαξευμένοι στους βράχους, με χρωματιστές οροφές και περίπλοκα σχέδια. Οι πλατφόρμες και οι σήραγγες, είναι γεμάτες με εντυπωσιακά γλυπτά και προσωρινές εκθέσεις.

Πληροφορίες στο: www.sl.se .

Ρίο ντε Τζανέιρο


Διαθέτοντας ιδανικό μέγεθος, αυτό το Μετρό, δεν έχει κάτι το αξιόλογο. Άνοιξε το 1979 και στη συνέχεια επισκιάστηκε από αυτό του Σάο Πάολο -αν και τώρα επεκτείνεται, καθώς το Ρίο ετοιμάζεται να φιλοξενήσει το 2014 το Παγκόσμιο Κύπελλο και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2016. Αυτό που κάνει το συγκεκριμένο Μετρό ιδιαίτερο, είναι ο «παλμός» του. Ενώ τα περισσότερα υπόγεια συστήματα είναι συνήθως πολυπληθή και κουραστικά, το Μετρό στο Ρίο έχει μια πραγματική λάμψη -ειδικά όταν το τρένο περνά τη γραμμή Zona Sul (νότια ζώνη). Πολλοί επιβάτες, τουρίστες και Cariocas (οι κάτοικοι του Ρίο), φορούν σαγιονάρες και χρωματιστά ρούχα του μπάνιου. Και είναι λογικό: Το μετρό σταματά μόλις 500 μέτρα από τις προσφιλείς παραλίες της Copacabana και της Ipanema.

Πληροφορίες: www.metrorio.com.br/en .

Πηγή:clickatlife


ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ