Αφήστε τα βιογραφικά, ιδρύστε την ''ΕΓΩ Α.Ε.'' (Μέρος 2ο) - Απλά εξαιρετικό άρθρο της Ιφιγένειας Χριστοδουλίδου - Διαβάστε το

Της Ιφιγένειας ΧριστοδουλίδουΕΓΩ ΑΕ: Ορος που πρωτοχρησιμοποιήθηκε το 1997 από τον Tom Peters και δηλώνει μεταφορικά την αξία του να διαχειριστούμε την εργασιακή μας πορεία, την εργασιακή μας κατάσταση, σα να ήταν μία προσωπική εταιρία. Σε καμμία περίπτωση δεν θα πρέπει να εκληφθεί αυτός ο όρος κυριολεκτικά.  Σκοπός του παρόντος άρθρου δεν είναι η προτροπή για ίδρυση ανώνυμης εταιρίας, ούτε η ανάλυση του παρόντος φορολογικού πλαισίου και των προβλημάτων που αδιαμφισβήτητα αντιμετωπίζουν όσοι στρέφονται προς την επιχειρηματικότητα.

Της Ιφιγένειας Χριστοδουλίδου

“Κάθε αλήθεια περνά από 3 στάδια:
αρχικά γίνεται αντικείμενο εμπαιγμού,
κατόπιν γίνεται αντικείμενο σφοδρής εναντίωσης
και τέλος γίνεται αποδεκτή ως αυταπόδεικτη’’
~Arthur Schopenhauer, (1788-1860)

ΕΓΩ ΑΕ: Ορος που πρωτοχρησιμοποιήθηκε το 1997 από τον Tom Peters και δηλώνει μεταφορικά την αξία του να διαχειριστούμε την εργασιακή μας πορεία, την εργασιακή μας κατάσταση, σα να ήταν μία προσωπική εταιρία. Σε καμμία περίπτωση δεν θα πρέπει να εκληφθεί αυτός ο όρος κυριολεκτικά.  Σκοπός του παρόντος άρθρου δεν είναι η προτροπή για ίδρυση ανώνυμης εταιρίας, ούτε η ανάλυση του παρόντος φορολογικού πλαισίου και των προβλημάτων που αδιαμφισβήτητα αντιμετωπίζουν όσοι στρέφονται προς την επιχειρηματικότητα.

Σκοπός μου είναι να καταδείξω την ανάγκη για αλλαγή νοοτροπίας, από το να κοιτάμε προς τα έξω, περιμένοντας από κάποιον άλλο να καθορίσει τα εργασιακά μας δεδομένα, στο να κοιτάμε προς τα μέσα, στον εαυτό μας.  Είμαστε πολύπλευρα όντα, με δυνατότητες και ταλέντα, που δεν ξέρουμε καν στην ολότητά τους, με ικανότητες, γνώσεις και εμπειρίες και είναι πολύ σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε ότι αυτά δεν χρησιμεύουν μόνο για να εμπλουτίζουν το βιογραφικό μας, στην προσπάθειά μας να βρούμε μία θέση.

Αν αλλάξουμε οπτική γωνία και τα αντιμετωπίσουμε ως προϊόν, ως το προϊόν της ατομικής μας ‘εταιρίας’, τότε θα καταλάβουμε ότι μπορούμε και να το αξιοποιήσουμε εμπορικά και αυτό ισχύει για όλους, ανεξάρτητα από ηλικία, θέση, ειδικότητα, πορεία. Μπορούμε να επιδιώξουμε να ‘πουλήσουμε’ αυτό το προϊόν, εφαρμόζοντας τις στρατηγικές και τις τακτικές που εφαρμόζουν οι πετυχημένες εταιρίες για να πουλήσουν τα δικά τους προϊόντα: 

• Έρευνα
• στόχευση
• σωστή προβολή
• προώθηση μέσω όλων των διαθέσιμων δικτύων
• μελετημένη τοποθέτηση στην αγορά
• αξιολόγηση τακτικών και αναδίπλωση σε περίπτωση αποτυχίας
• συστηματική δουλειά και συνεχή δράση.

Οπως είπαμε και στο 1ο μέρος, αυτό που ισχύει πλέον στην αγορά εργασίας, είναι ότι λόγω της πληθώρας των καλών υποψηφίων και του κόστους μιας πιθανής αποτυχημένης επιλογής, οι εργοδότες για να καλύψουν μία ‘θέση-κλειδί’, στρέφονται όλο και περισσότερο στο δίκτυο τους για συστάσεις. Ετσι, καλούν για συνέντευξη μόνο υποψηφίους που έχουν μεν τα προσόντα,  αλλά συνοδεύονται και από συστάσεις υπαλλήλων-προμηθευτών-πελατών τους και γενικότερα ανθρώπων του περιβάλλοντός τους.  Αυτή είναι η λεγόμενη «κρυφή» αγορά εργασίας, δηλαδή οι θέσεις που δεν προλαβαίνουν ποτέ να δημοσιευτούν και που καλύπτονται μέσω συστάσεων, κάτι που ισχύει παντού και όχι μόνον στην Ελλάδα.   

Επίσης, για τους λόγους που αναφέραμε, ζούμε σε επαναστατικούς καιρούς και εισερχόμαστε σε νέα εποχή εργασιακών και κοινωνικών δεδομένων,  στην οποία το άτομο θα μπορεί να βασίζεται ολοένα και λιγότερο στην εξαρτημένη σχέση μισθωτής εργασίας και περισσότερο σε ευέλικτες μορφές εργασίας και σε εναλλακτικές πηγές εισοδήματος.
Οπως λέει και ο βραβευμένος με 3 Pullitzer συγγραφέας  του “The World is Flat”, Thomas Friedman "Έκείνοι που περιμένουν να τελειώσει η ύφεση για να τους δώσει κάποιος δουλειά, ενδέχεται να περιμένουν πολύ. Ομως εκείνοι που έχουν την ικανότητα να φαντάζονται νέες υπηρεσίες και νέες ευκαιρίες και νέους τρόπους επάνδρωσης της εργασίας,... όσοι έχουν τη φαντασία να επιννοήσουν ευφυέστερους τρόπους για τις παλιότερες δουλειές, ενεργειακούς τρόπους προσφοράς νέων υπηρεσιών, νέους τρόπους προσέλκυσης παλαιών πελατών ή νέους τρόπους συνδυασμού των υπαρχουσών τεχνολογιών, αυτοί θα προκόψουν". 

Οι νέες μορφές εργασίας θα αφορούν ολοένα και περισσότερο σε υψηλά επίπεδα εξειδικευμένης γνώσης, στη δημιουργικότητα και στην καινοτομία.  Αντίστοιχα, κι εμείς σαν άτομα χρειαζόμαστε νέες δεξιότητες, νέα όπλα, αν θέλουμε να παραμείνουμε στο παιχνίδι και να προοδεύσουμε: Εφευρετικότητα, ικανότητα να βλέπουμε τη μεγάλη εικόνα, ενσυναίσθηση, συνεργατικότητα, ευελιξία, προσαρμοστικότητα.

Χρειάζεται να σκεφτούμε διαφορετικά τις ίδιες τις δυνατότητες μας, να κάνουμε την καλύτερη δυνατή χρήση τους, να ενεργοποιήσουμε τις πραγματικές μας δυνάμεις, να αξιοποιήσουμε τα ταλέντα μας, ανεξάρτητα από την πορεία που έχουμε ακολουθήσει ως τώρα. 

Το πρώτο σημαντικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση όπως είπαμε, είναι η ΣΥΝΕΙΔΗΤΟΠΟΙΗΣΗ αυτού του γεγονότος  και σε αυτό θα μας βοηθήσει η έρευνα και μελέτη των διαφόρων σχετικών πηγών. 

2. Αλλαγή στάσης ζωής και νοοτροπίας 

Από τη στιγμή που θα το κάνουμε αυτό, τότε είμαστε ήδη στο σωστό δρόμο για το επόμενο βήμα που είναι η δική μας μεταστροφή, η δική μας αλλαγή νοοτροπίας και στάσης ζωής, σε πολλά επίπεδα:

• Από την αδράνεια, στην οποία μας οδηγεί ο φόβος, στην ενεργοποίηση, στο να φοβόμαστε μεν, αλλά ταυτόχρονα να ενεργούμε, να δοκιμάζουμε, να επιδιώκουμε, να δρούμε.

• Από το στενό, περιοριστικό, τρόπο σκέψης, στην αμφισβήτηση των προϊδεασμών μας, στο ‘ανοιχτό μυαλό’, στην ευρύτερη θεώρηση πραγμάτων και καταστάσεων. 

• Από τη στείρα, αρνητική κριτική, στον προβληματισμό του ‘μήπως τελικά μου λείπει εμένα κάποια χρήσιμη πληροφορία, που θα ήταν πιο έξυπνο να ψάξω να βρώ’;

• Από το ‘δε γίνεται’, στο ‘πώς μπορώ να το κάνω να γίνει’. 

• Από τη παραμονή μέσα στα ‘ασφαλή’ όρια της ‘ζώνης άνεσης’, στην εξερεύνηση, στην έκθεση σε νέες καταστάσεις, που μπορεί να μας ζορίζουν περισσότερο, αλλά μας βοηθούν στην προσωπική μας ανάπτυξη. Η επιτυχία είναι συνήθεια. Είναι η καθημερινή πρακτική του να κάνεις τις σωστές επιλογές, και ας είναι με πολύ μικρά βηματάκια, που λειτουργούν αθροιστικά στο τελικό αποτέλεσμα. 

• Από την γραμμικότητα της ‘καριέρας’ με τα διακριτά, διαδοχικά στάδια προόδου και της μοναδικής  στρατηγικής ‘βιογραφικά-αγγελίες-περιμένω’, στην διακλάδωση, στην εξερεύνηση και άλλων πιθανών επαγγελματικών δρόμων.

Το πρόβλημα είναι οτι σκεφτόμαστε μέσω των περιορισμών αυτών που γνωρίζουμε και αυτών που πιστεύουμε ότι είναι εφικτά. Το θέμα της επιλογής και της αναζήτησης εργασίας αντανακλά τους δικούς μας περιορισμούς της γνώσης και των πεποιθήσεων. Οι περισσότεροι εργαζόμενοι, έχουν κάνει πολύ σοβαρούς συμβιβασμούς στην επιλογή επαγγέλματος, επηρεασμένοι από τις αξίες και τους κανόνες της προηγούμενης γενιάς, η οποία δεν είχε τις εναλλακτικές που έχουμε εμείς σήμερα. 

Μέσα στις δυσκολίες μίας περιόδου ανεργίας, υπάρχει πάντα και η δυνατότητα να επανεξετάσει κάποιος τις επιλογές που έχει κάνει ως τώρα στη ζωή του και να στραφεί σε δραστηριότητες που είναι περισσότερο σύμφωνες με τις βαθύτερες προσωπικές του αξίες, να εξερευνήσει νέες προοπτικές, να ακολουθήσει τα όνειρά του.

Παραθέτω αυτούσιο ένα σχόλιο αναγνώστη του 1ου μέρους του άρθρου, το οποίο με βρίσκει απόλυτα σύμφωνη: 

‘Αν λοιπόν δεν αφήσεις τον παράγοντα ψυχολογία να σε ριξει, το να μείνεις άνεργος σημαίνει απελευθέρωση απο τα προηγούμενα εργασιακά δεσμά και ενεργοποίηση όλων των δυνάμεων αυτοσυντήρησης και ανάπτυξης που προσωπικά διαθέτεις. Αυτό κάλλιστα μπορεί να μετεξελιχθεί σε μία τεράστια ευκαιρία, να κάνεις κάτι καινούριο, κάτι πιο παραγωγικό, κάτι που να σου αρέσει περισσότερο, κάτι που να αξιοποιεί τη συσσωρευμένη σου γνώση και εμπειρία’.

3. Ενημέρωση

Στη συνέχεια, επιβάλλεται να ενημερωθούμε για τις εναλλακτικές δυνατότητες που έχουμε. Και μία από τις σημαντικότερες πηγές ενημέρωσης είναι το internet, το οποίο θα πρέπει να το αξιοποιούμε στο έπακρο. Η εξοικείωση με το internet δεν έχει να κάνει ούτε με την ηλικία, ούτε με τη μόρφωση, ούτε με την εμπειρία. Ειναι κάτι προσιτό στον καθένα, εφικτό και εύκολα πραγματοποιήσιμο, αλλά όπως τα περισσότερα πράγματα είναι και αυτό θέμα προσωπικής επιλογής, απόφασης και ενεργοποίησης. 

Παραθέτω ενδεικτικά ορισμένες από τις κυριολεκτικά άπειρες εναλλακτικές,που προσφέρονται:

A. Να επανεκπαιδευτούμε σε κάτι εντελώς καινούριο, σε κάτι που πάντα θέλαμε να κάνουμε ή σε έναν τομέα με ενδιαφέρον και προοπτικές, όπως π.χ. η κρυμμένη αξία της ελληνικής γης και οι εναλλακτικές καλλιέργειες, π.χ. Γεωπονικό Ινστιτούτο: http://www.ige.gr/?page_id=615

B. Να μάθουμε αγγλικά  δωρεάν http://www.allysatis.org/ficheeleve/eleve.php?lang=3&langaff=74

C. Να εντοπίσουμε ευκαιρίες για εναλλακτικές πηγές εισοδήματος. Για παράδειγμα, η πληκτρολόγηση στο Google ‘alternative sources of income’ , μας οδηγεί σε αποτελέσματα όπως:
• http://www.dumblittleman.com/2006/10/40-ways-to-make-money-on-internet.html
• http://www.dailyblogtips.com/ways-to-make-money-online-with-website/
• http://www.moolanomy.com/462/30-alternative-income-ideas-and-resources/
• http://www.squidoo.com/how-to-make-money-with-squidoo

D. Να εμπνευστούμε από το παράδειγμα συνανθρώπων μας, όλων των ηλικιών και προφίλ, που τόλμησαν να κάνουν το διαφορετικό
* Σωτήρης http://radiki.com/
* Θοδωρής http://scico.gr/el
* Αρης http://www.gaea.gr/
* Δημήτρης  http://www.gineagrotis.gr/
* Αύρα http://www.yiam.gr/
* Μιχάλης http://www.mediterraneanherbs.gr/el/
* Θωμάς και Γιώργος http://www.ergonproducts.gr/filosofia.html
* Ελίνα και Βάλια http://www.ftiaxto.gr/
* Ηλίας http://vimeo.com/33187893
* Και πολλοί, πολλοί, πολλοί, πολλοί, πολλοί, .... πολλοί άλλοι, για τους οποίους όμως ποτέ δεν ακούμε κάτι στα βραδινά δελτία ειδήσεων, -γιατί άραγε...

E. Να ερευνήσουμε ποιοί τομείς έχουν ενδιαφέρον και προοπτική. Κατά τη γνώμη μου, ορισμένες εναλλακτικές του να στέλνετε βιογραφικά, είναι:

• Μικροεπιχειρηματικότητα μέσω διαδικτύου
• Παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών σε εταιρίες στο αντικείμενο της ειδικότητας σας, έχοντας φροντίσει να χτίσετε ένα πολύ δυνατό προφιλ στο ιντερνετ και ενισχυοντας το μεσω των κοινωνικών δικτυων
• Εναλλακτικές καλλιέργειες, των οποίων τα προϊόντα παρουσιάζουν αυξημένη ζήτηση στις αγορές του εξωτερικού
• Συνδυασμός τεχνολογίας, πρωτογενούς παραγωγής και εξαγωγών:
Ηλεκτρονικές πλατφόρμες ενίσχυσης εξαγωγών τοπικών προϊόντων, μέσω των οποίων μικρές και μικρομεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις παραγωγής αγροτικών προϊόντων και τροφίμων προβάλλουν τα προϊόντα τους και οι ενδιαφερόμενοι αγοραστές του εξωτερικού μπορούν να τους βρίσκουν και να επικοινωνούν απευθείας μαζί τους. π.χ. 
http://www.topagrodeals.com/
http://www.madein-greece.com/
• Social entrepreneurship/κοινωνική επιχειρηματικότητα. Παρατηρείται μεγάλη αυξηση στην κοινωνική ευαισθητοποιηση, κάτι που έχει οδηγησει στην δημιουργια lobbies, ομαδων με κοινα ενδιαφέροντα, που προχωρουν ενεργα και σε πρωτοβουλίες για κοινωφελές έργο, το οποίο έχει και προοπτική κέρδους.

Λαμβάνοντας όλα αυτά υπόψιν λοιπόν, πρέπει να σκεφτούμε σοβαρά να βάλουμε μπροστά ένα PLAN B, κάτι που μας οδηγεί στην 

4. Δράση

Δικτυωθείτε, αυξείστε τις εναλλακτικές σας, αναζητείστε νέες επαφές, κινηθείτε σε χώρους διαφορετικούς από αυτούς στους οποίους κινούσασταν εως τώρα, διαβάστε, ρωτείστε, γίνετε περίεργοι, ψάξτε, ακούστε, συμμετέχετε: https://www.facebook.com/NuAgeCentral

Πειραματιστείτε με νέους ρόλους, δοκιμάστε νέα πράγματα, προκειμένου να ανακαλύψετε και τις άλλες σας πλευρές. Οπως είπαμε, δεν είμαστε στατικοί, μονολιθικοί, έχουμε πολλά ταλέντα και ικανότητες σε λανθάνουσα μορφή. Αυτά μόνον η δράση και όχι η ενδοσκόπηση μπορεί να τα φέρει στην επιφάνεια. Η δράση θα μας προσφέρει την ευκαιρία να δούμε τον εαυτό μας μέσα από τις συμπεριφορές μας και να προσαρμόσουμε τις προσδοκίες μας μέσα από την τριβή και τη νέα γνώση που αποκτάμε για τον εαυτό μας. 

Τέλος, θα ήθελα να παραθέσω ένα απόσπασμα από την ομιλία του Αβραάμ Λινκολν στο Κονγκρέσο, ένα μήνα πριν υπογράψει την Διακύρηξη της Απελευθέρωσης, τον Δεκέμβριο του 1862, ακριβώς 150 χρόνια από σήμερα:
‘’Τα δόγματα του ήρεμου παρελθόντος είναι αναντίστοιχα με το θυελλώδες μας παρόν. Οι δυσκολίες συσσωρεύονται η μία πάνω στην άλλη. Οι συνθήκες είναι νέες, γι’ αυτό και μας καλούν να σκεφτούμε και να ενεργήσουμε με τρόπο νέο. Πρέπει να αποτινάξουμε προϊδεασμούς και κατόπιν να σώσουμε τη χώρα μας’’.

* Η κα. Ιφιγένεια Χριστοδουλίδου είναι Εργασιακή Ψυχολόγος και NLP Coach.


Πηγή: www.capital.gr

Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο

Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ