Νέα επιστημονική ανακάλυψη: Οι άνθρωποι παράγουμε δηλητήριο ίδιο με των φιδιών

Προς το παρόν είναι μάλλον περιττό...

Οι άνθρωποι είναι ανάμεσα σε εκείνα τα θηλαστικά που έχουν στο DNA τους κατάλληλα γονίδια, ώστε η εξέλιξη θα μπορούσε κάποια στιγμή στο μέλλον, υπό τις κατάλληλες περιβαλλοντικές συνθήκες, να τους οδηγήσει να αναπτύξουν την ικανότητα να παράγουν δηλητήριο από το στόμα τους όπως μερικά φίδια.

Αυτή είναι η απρόσμενη εκτίμηση μια νέας ιαπωνο-αυστραλιανής επιστημονικής μελέτης, η οποία για πρώτη φορά αναδεικνύει ως ανθρώπινη δυνατότητα την παραγωγή δηλητηρίου, κυριολεκτικού και όχι απλώς μεταφορικού όπως μέχρι σήμερα. Κάτι που δίνει νέο νόημα στην πεποίθηση ότι οι άνθρωποι, αν θέλουν, μπορούν να γίνουν πολύ τοξικοί με τα λόγια τους.

Οι ερευνητές του Ινστιτούτου Επιστήμης και Τεχνολογίας της Οκινάβα και του Αυστραλιανού Εθνικού Πανεπιστημίου, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ (PNAS), ανέφεραν ότι μέσα στο ανθρώπινο γονιδίωμα υπάρχει η γενετική δυνατότητα παραγωγής δηλητηρίου. Θεωρούν πάντως απίθανο ότι πράγματι στο μέλλον η εξέλιξη θα φέρει έτσι τα πράγματα, ώστε αυτή η δυνατότητα να γίνει πραγματικότητα.

Η μελέτη βρήκε επίσης τις πρώτες σαφείς ενδείξεις για μια υποκείμενη μοριακή σχέση ανάμεσα στους αδένες των φιδιών που παράγουν δηλητήριο και στους σιελογόνους αδένες των θηλαστικών γενικότερα. Τα διάφορα δηλητήρια είναι «κοκτέιλ» πρωτεϊνών που τα ζώα έχουν μετατρέψει σε όπλα για να ακινητοποιούν και να σκοτώνουν τη λεία τους ή για να αμύνονται. Διάφορα ζώα, όπως μέδουσες, αράχνες, σκορπιοί, φίδια κ.α., έχουν αναπτύξει τα δικά τους ιδιαίτερα δηλητήρια, τα οποία εκτοξεύουν συνήθως από το στόμα. Εκτιμάται ότι στη φύση το δηλητήριο έχει εξελιχθεί ανεξάρτητα, από μη δηλητηριώδη ζώα, περισσότερες από 100 φορές, αναφέρει το ΑΠΕ.

Οι ερευνητές βρήκαν ότι διάφορα θηλαστικά, όπως τα τρωκτικά, οι σκύλοι, οι χιμπατζήδες και οι άνθρωποι, περιέχουν στο DNA τους παραλλαγές των γονιδίων που επιτρέπουν στα φίδια την παραγωγή δηλητηρίου, παρόλο που τα θηλαστικά και τα ερπετά έχουν διαχωριστεί εξελικτικά εδώ και εκατοντάδες εκατομμύρια χρόνια.

Το αν οι άνθρωποι θα περάσουν κάποια στιγμή από τα τοξικά λόγια στο κυριολεκτικό δηλητήριο του στόματος τους, «αυτό εξαρτάται από το αν η εξέλιξη θα μας οδηγήσει εκεί», σύμφωνα με τους ερευνητές. Εάν, για παράδειγμα, οι άνθρωποι χρειαστεί να γίνουν πραγματικά και όχι απλώς μεταφορικά δηλητηριώδεις, προκειμένου να επιβιώσουν. Προς το παρόν πάντως, έχουν εφεύρει τόσα όπλα που το δηλητήριο μοιάζει μάλλον περιττό...