Γιορτάζουμε τον Τζόζεφ Πιλάτες: Τον ιδιόρρυθμο άνδρα, εφευρέτη της δημοφιλέστατης γυμναστικής - Η Μαρία Μαραγιάννη διηγείται την ιστορία στο Εirinika (φωτό)

Ο Joseph Pilates ήθελε να αλλάξει τον κόσμο μέσα από τη μέθοδό του.

137 χρόνια από τη γέννηση του Joseph Pilates του άνδρα που έμελε να αλλάξει με τη μέθοδό του τον τρόπο που αντιμετωπίζουμε στο σώμα μας δημιουργώντας ένα καινοτόμο είδος γυμναστικής που στις ημέρες μας έγινε κυρίαρχη τάση η πιστοποιημένη καθηγήτρια Pilates Μαρία Μαραγιάννη μιλά για την κληρονομιά που άφησε πίσω της αυτή η χαρισματική προσωπικότητα.   

Το «Pilates» εμπεριέχει μία απίθανη πειθαρχία εξ ού και του άρεσε η λέξη «Contrology». Έπαιξε ρόλο το γεγονός ότι ήταν Γερμανός ο δημιουργός του Pilates και πόση αλήθεια πειθαρχία απαιτείται για να ελέγξεις το σώμα σου σε αυτό το πρωτοποριακό είδος γυμναστικής που έγινε «mainstream» ;

«Ο Joseph Pilates, ονόμασε αρχικά την μέθοδό του CONTROLOGY. Οι μαθητές του και συνεχιστές της μεθόδου, οι Pilates Elders όπως ονομάστηκαν, μετονόμασαν την μέθοδο, PILATES, ως φόρο τιμής στον δημιουργό της. Ο Joseph Pilates πράγματι γεννήθηκε στην Γερμανία το 1883 αλλά θα πρέπει να αναφέρουμε ότι ο πατέρας του, βραβευμένος γυμναστής, ήταν ελληνικής καταγωγής και η μητέρα του Γερμανίδα. Η πειθαρχεία όντως ήταν κυρίαρχο γνώρισμα στην διδασκαλία του Pilates αλλά όχι γιατί ήταν γερμανικής καταγωγής.

 

 

 

Δείτε επίσης: Η Μαρία Μαραγιάννη εξηγεί στο eirinika γιατί το pilates μας θωρακίζει στην καραντίνα (φωτό)

Δείτε επίσης: Η Μαρία Μαραγιάννη εξηγεί στο eirinika: Είναι το pilates ανδρική υπόθεση;

 

Ο Pilates βίωσε πολύ δύσκολη παιδική ηλικία, καθώς ήταν φιλάσθενος. Υπέφερε από ραχίτιδα, άσθμα και ρευματικό πυρετό. Οπότε έβαλε ως στόχο της ζωής του να αφήσει πίσω του το οποιοδήποτε πρόβλημα υγείας. Φυσικά και χρειάζεται πειθαρχία για να το πετύχεις αυτό και να φτάσεις στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Ας μην ξεχνάμε ότι ο έλεγχος είναι μια από τις 8 βασικές αρχές του pilates μαζί με την αναπνοή, το κέντρο, την ροή, την ακρίβεια, την αυτοσυγκέντρωση, την συνολική μυϊκή επιστράτευση και την συμμετρική ανάπτυξη των μυών. 

Όπως καταλαβαίνετε λοιπόν, για να εκτελεστεί σωστά μια άσκηση της μεθόδου και να επιτύχουμε το σωστό αποτέλεσμα, χρειάζεται απόλυτη πειθαρχία και αυτοσυγκέντρωση. Έτσι με αυτό τον τρόπο αποκτούμε την απόλυτη αίσθηση της θέσης του σώματος μας και κατ’ επέκταση τον έλεγχό του».

Περίγραψε μας λίγο τον χαρακτήρα του μεγάλου εμπνευστή  και δασκάλου του Pilates ΤJoseph Pilates. Από τη μία αναφέρεται στην πειθαρχία, από την άλλη όμως κάπνιζε δεκαπέντε πούρα την ημέρα και κατανάλωνε άπειρη μπύρα, ενώ του άρεσε να επιδεικνύει το άριστα γυμνασμένο σώμα του

 

 

 

 

«Θα μπορούσε κανείς να τον περιγράψει ως έναν από τους πιο χαρισματικούς ανθρώπους, καθώς παρά το ότι από την παιδική του ηλικία βίωνε προβλήματα υγείας τα οποία στον καθένα από εμάς θα φάνταζαν απροσπέλαστα, εκείνος τα αντιμετώπισε με απίστευτη δύναμη ψυχής με θέληση.

Ευτυχώς, γιατί μας άφησε μια κληρονομιά ανεκτίμητη και έχουμε πλέον την δυνατότητα να βελτιώσουμε και εμείς την ζωή μας. Με πάθος, αγάπη και αφοσίωση ανέπτυξε την μέθοδο που άλλαξε την ζωή του και πολλών ανθρώπων παράλληλα. Αυστηρός και αφοσιωμένος στην διδασκαλία του, οργανωτικός, εκκεντρικός και νευρικός. Όσον αφορά τον εθισμό του στο κάπνισμα και συγκεκριμένα στα πούρα, καθώς και ότι του άρεσε η μπύρα, θεωρώ ότι ακόμη και σε αυτό λειτουργούσε με απόλυτη πειθαρχία και έλεγχο». 

 

 

 

 

Ο μύθος θέλει δύο πράγματα για τον Τζόζεφ πιλάτες : Το ένα είναι ότι όπως προείπες ότι γεννήθηκε ασθενικός και με πολλά προβλήματα υγείας. Ο πατέρας του τον ώθησε στην γυμναστική. Μάλιστα έγινε άριστος και δούλευε σε τσίρκο στην Αγγλία. Ολοκλήρωσε μας την ιστορία ή μάλλον την αρχή της ζωής του.

 

 

 

 

«Όντως. Ο Joseph Pilates αφιέρωσε την ζωή του στο να αποδείξει την φυσική του δύναμη. Άρχισε να μελετά την ανατομία του ανθρώπινου σώματος από μικρή ηλικία. Μυήθηκε από τον πατέρα του στην γυμναστική, στο body building και στις πολεμικές τέχνες όπως το jiu jitsu και το box. Ήδη στην ηλικία των 14 ετών ήταν αρκετά γυμνασμένος. Πίστευε πως ο σύγχρονος τρόπος ζωής, η κακή στάση του σώματος και η ρηχή αναπνοή, ευθύνονται για την κακή υγεία του ανθρώπου. Όταν το 1912 μετακόμισε στην Αγγλία, εργάστηκε ως επαγγελματίας boxer, performer σε τσίρκο και εκπαιδευτής αστυνομικών στην Scotland Yard».

 

 

Το δεύτερο μέρος του μύθου λέει ότι στον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο συνελήφθη και παρατηρώντας τις γάτες του νησιού στο οποίο ήταν κρατούμενος άρχισε να γυμνάζει τους συγκρατούμενους του. Έτσι γεννήθηκε το πιλάτες.

«Είναι ακριβώς όπως το περιγράφεις. Κατά την διάρκεια του Α΄ παγκοσμίου πολέμου, μεταφέρθηκε μαζί με Γερμανούς ομογενούς του σε ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης στο Lancaster της Αγγλίας. Άδραξε την ευκαιρία για να διδάξει την αυτοβιωματική μέθοδό του μέσα στο στρατόπεδο. Άρχισε να μελετά yoga και παρατηρούσε τις κινήσεις των ζώων και ειδικά της γάτας της οποίας η ευλυγισία είναι αξιοθαύμαστη.

 

 

Συνδύασε την φιλοσοφία της Yoga, όσον αφορά το πνεύμα και τις αναπνοές σε συνδυασμό με την ενόργανη γυμναστική και άλλα αθλήματα, άρχισε να δημιουργεί τις πρώτες ασκήσεις γνωστές ως mat work exercises. Στο στρατόπεδο μάλιστα, όπου έγινε νοσοκόμος αρρώστων, τοποθέτησε ελατήρια και ιμάντες στα νοσοκομειακά κρεβάτια και άρχισε να εφαρμόζει την μέθοδό την οποία ονόμασε CONTROLOGY. Στην δική του πτέρυγα λοιπόν, εν μέσω μια φονικής επιδημίας που ξέσπασε με αποτέλεσμα χιλιάδες νεκρούς, οι δικοί του ασθενείς έχαιραν άκρας υγείας. 

Στη συνέχεια ταξιδεύοντας για την Αμερική και τη Νέα Υόρκη συνάντησε στο πλοίο μια νοσοκόμα την Κλάρα που έγινε μετέπειτα γυναίκα και μούσα του ίδιο τους άνοιξαν το πρώτο studio Pilates.

«Το 1926 όπου επέστρεψε στην Γερμανία, του ζητήθηκε να διδάξει τον γερμανικό στρατό αλλά αρνήθηκε και έφυγε ως μετανάστης για τις ΗΠΑ. Μέσα στο πλοίο γνώρισε την Κλάρα η οποία ήταν νοσοκόμα και μετέπειτα έγινε σύζυγός του και συνοδοιπόρος του στο όνειρο της ζωής του. Μαζί δημιούργησαν το πρώτο στούντιο στη 8η λεωφόρο στο Μανχάταν, το οποίο υπάρχει ακόμη και λειτουργεί και είχα την χαρά και τιμή να επισκεφθώ πριν 3 χρόνια».

 

 

Λένε πως υπήρξε πολύ εκκεντρικός , εμφανιζόταν με τα απολύτως απαραίτητα στον δρόμο και καυχιόταν για το θαυμάσιο σώμα του , ήταν πολύ νευρικός και ευέξαπτος ενώ αντίθετα η γυναίκα του επίσης δασκάλα , ήρεμη ,προσηνής  και εξαιρετική στη διδασκαλία του Pilates. Λένε πως έμοιαζε με cartoon με ένα γυάλινο μάτι ασημένια μαλλιά σώμα νεαρού.....

«Ο Joseph Pilates, είχε άσπρα μαλλιά, μαυρισμένο και καλογυμνασμένο σώμα και οι μυς του ήταν όμοιοι με ξιφομάχου όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η Romana, μία από τις πρώτες και πιο σημαντικές μαθήτριές του . Είχε χάσει το ένα του μάτι σε ένα αγώνα box. Όταν της συστήθηκε, εκείνη σκέφτηκε ότι πρόκειται για έναν τρελό ηλικιωμένο άντρα. Μίσησε το πρώτο μάθημα, μίσησε το δεύτερο μάθημα όπως αναφέρει χαρακτηριστικά αλλά στο τρίτο μάθημα ένιωσε ότι το πρόβλημα στον αστράγαλό της άρχισε να καλυτερεύει. Από τότε έγινε η πιο πιστή του οπαδός και δίδασκε στο studio ακόμη και μετά τον θάνατο του Joseph Pilates to 1967.Η σύζυγός του Clara ήταν εξαίρετη στην διδασκαλία, στήριγμα και συνεχιστής της μεθόδου μετά τον θάνατό του».

 

 

Πώς  ήταν το πρώτο στεφάνι και από τι το έφτιαξε; 

«Από τα props δηλαδή τα μικρά όργανα που χρησιμοποιούμε στην μέθοδο, το μόνο αυθεντικό όργανο το οποίο δημιούργησε ο Pilates, είναι το magic ring, το οποίο έφτιαξε από τον μεταλλικό κύκλο του βαρελιού της μπύρας που συνήθιζε να απολαμβάνει. Δεξιά και αριστερά τοποθέτησε δυο ξύλινες λαβές και έτσι δημιουργήθηκε το ring το οποίο είναι πολύ δύσκαμπτο όργανο και βοηθάει στην ενδυνάμωση και επιμήκυνση των μυών».

Ποιοι ήταν οι πρώτοι μετά τους φυλακισμένους μαθητές του; περιλαμβανόταν η Μάρθα Γκράχαμ ανάμεσα τους; Πώς λέγονται οι μαθητές που άφησε πίσω του όταν πέθανε το 1967 ; Υπάρχουν επιζώντες από τους πρώτους διδάξαντες;

«Ο τίτλος pilates elder αναφέρεται σε εκείνους που υπήρξαν αυθεντικοί μαθητές του Joseph Pilates. Εκτός από την Clara Pilates, διδάχτηκαν από τον ίδιο, η Romana η οποία υπήρξε μια από τις πιο πιστές οπαδούς του, η  Mary Bowen η οποία είναι εν ζωή 90 ετών σήμερα και διδάσκει ακόμη, η Carola Trier, η Ron Fletcher, η Eve Gentry, η Kathy Grant, ο Bruce King, ο Kathleen Stanford Grand, η Lolita san Miguel. Ο Ron Fletcher ο οποίος υπήρξε και χορευτής στην σχολή της Martha Graham, ανέφερε ότι το Pilates είναι τέχνη. Όλοι οι παραπάνω Elders εμπνεύστηκαν από την μέθοδο και αφοσιώθηκαν ολοκληρωτικά σε αυτή.

 

 

Ήταν ευγνώμονες που εμπνεύστηκαν από τον Joe ο οποίος σύμφωνα με εκείνους ήταν ένας άνθρωπος απόλυτα συγκεντρωμένος και αφοσιωμένος στην μέθοδο. Από μερικούς μάλιστα χαρακτηρίζεται ως ευφυής. Ήθελε να αλλάξει τον κόσμο μέσα από αυτό. Πάλεψε πολύ να περάσει στον κόσμο την ανεκτίμητη αξία της μεθόδου του αλλά η μέθοδος αναγνωρίστηκε περισσότερο μετά τον θάνατό του. «Ο άνθρωπος που χρησιμοποιεί την εξυπνάδα του με σεβασμό προς την διατροφή του, τις συνήθειες ύπνου του και ασκείται σωστά, παίρνει χωρίς αμφιβολία τα καλύτερα προληπτικά φάρμακα που του παρέχονται ελεύθερα και άφθονα από την φύση» ανέφερε ο ίδιος».

Ποια ήταν η βασική θεωρία του Pilates που έγινε τόσο δημοφιλής και γιατί;

«Η μέθοδος θα πρέπει να αναπτύσσει το σώμα συνολικά, να διορθώνει την κακή στάση του σώματος, να βελτιώνει την φυσική κατάσταση, να αφυπνίζει το μυαλό και να ανυψώνει το πνεύμα. Αυτή ήταν η φιλοσοφία του Joseph Pilates. Όλες οι αρχές της θα πρέπει να τηρούνται γιατί αυτές την καθιστούν μοναδική. Μεταμορφώνει με τρόπο μαγικό το σώμα και ανυψώνει το πνεύμα.

 

 

Θα πρέπει να διδάσκεται με ωριμότητα και αγάπη, ούτως ώστε να γίνεται τρόπος ζωής για τον καθένα. Έχει ως στόχο την ενδυνάμωση των μυών, τη βελτίωση της στάσης του σώματος, τη ρύθμιση της αναπνοής και την απόκτηση ευλυγισίας. Εστιάζει στην σταθεροποίηση της σπονδυλικής στήλης, της πυέλου και της ωμοπλάτης.

Παράλληλα, βοηθάει στην ισορροπία, την αύξηση της κινητικότητας, τον συντονισμό του σώματος και του πνεύματος. Οι 8 βασικές αρχές του είναι η αναπνοή, το κέντρο, η ροή, ο έλεγχος, η ακρίβεια, η αυτοσυγκέντρωση, η μυϊκή συναρμογή και η συμμετρική ανάπτυξη των μυών. Το σώμα γυμνάζεται συμμετρικά διότι δεν απομονώνονται οι μυϊκές μονάδες.

Αποτελεί επίσης μία ιδανική μέθοδο αποκατάστασης μετά από τραυματισμούς καθώς θα μπορούσε κάλλιστα να θεωρηθεί και ως ένα είδος «φυσιοθεραπείας». Αν και πρόκειται για μία αρκετά δυναμική μέθοδο εκγύμνασης, ωστόσο δεν υπερβαίνει τις δυνατότητες του κάθε ασκούμενου. Η αναπνοή, μια από τις βασικές αρχές της μεθόδου, χαλαρώνει το μυαλό και το σώμα, βοηθάει στην αυτοσυγκέντρωση και αποσπά την προσοχή μας από οτιδήποτε μας απασχολεί, βελτιώνοντας παράλληλα την υγεία του νευρικού συστήματος».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ