Ανακαλύφθηκε γιγαντιαίο αποχωρητήριο από την εποχή των δεινοσαύρων ! Πως ήταν η προϊστορική τουαλέτα λοιπόν

Μια τεράστια, κοινόχρηστη «δημόσια τουαλέτα» από την εποχή των δεινοσαύρων ανακάλυψαν επιστήμονες στην Αργεντινή.

Οι ερευνητές εντόπισαν συγκεντρωμένα σε ένα σημείο, χιλιάδες απολιθωμένα… περιττώματα μεγάλων φυτοφάγων ζώων, που έμοιαζαν με τους σημερινούς ρινόκερους, όπως αναφέρει μελέτη που δημοσιεύτηκε στο a study in Scientific Reports, την οποία επικαλείται το BBC.

Θα μπορούσε να πει κανείς ότι πρόκειται για την «αρχαιότερη δημόσια τουαλέτα» του κόσμου, ηλικίας 240 εκατομμυρίων ετών, καθώς και για το πρώτο αποδεικτικό στοιχείο ότι τα… προϊστορικά ζώα μοιράζονταν κοινούς χώρους… εναπόθεσης των περιττωμάτων τους!

Χάρη στα απολιθωμένα αυτά ευρήματα, οι επιστήμονες θα μπορέσουν να συλλέξουν πολύτιμες πληροφορίες για τη διατροφή, τις ασθένειες αλλά και τη βλάστηση της… εποχής.

Οι ελέφαντες, οι αντιλόπες και τα άλογα είναι ανάμεσα στα «σύγχρονα ζώα» που αφοδεύουν σε συγκεκριμένους χώρους, προκειμένου να «κατοχυρώσουν» το έδαφός τους και να μειώσουν την εξάπλωση παρασίτων.

Τα απολιθωμένα περιττώματα που εντοπίστηκαν φτάνουν σε πλάτος μέχρι και τα 40 εκατοστά και ζυγίζουν πολλά κιλά το καθένα. Εντοπίστηκαν σε επτά διαφορετικά σημεία στην περιοχή Chanares της επαρχίας La Rioja.

Άλλα είχαν το σχήμα… λουκάνικου, άλλα ήταν ολοστρόγγυλα και το χρώμα τους κυμαινόταν από υπόλευκο γκρι σε σκούρο καφέ-ιώδες.

«Δεν υπάρχει αμφιβολία για το ποιος ήταν ο “ένοχος”» είπε ο Dr Lucas Fiorelli από το Κέντρο Ερευνών Crilar-Conicet, ο οποίος έκανε την… «πολύτιμη» ανακάλυψη!

«Μόνο ένα συγκεκριμένο είδος μπορούσε να… παράγει τόσο μεγάλα περιττώματα και βρήκαμε διασκορπισμένα στην περιοχή κομμάτια από τα οστά τους» πρόσθεσε.

Οι «δημιουργοί» αυτών των τεράστιων χώρων αφόδευσης ήταν οι Δινοντόσαυροι (Dinodontosaurus), μεγάλα φυτοφάγα ζώα, που μοιάζουν με τους ρινόκερους και το μήκος των οποίων φτάνει τα 2,5 μέτρα.

Τα ζώα αυτά ανήκαν στην οικογένεια των δικυνόδοντων (dicynodonts) και έζησαν στην Τριασσική περίοδο, όταν άρχισαν να εμφανίζονται οι πρώτοι δεινόσαυροι.

Το γεγονός ότι μοιράζονταν κοινές «τουαλέτες», δείχνει ότι ήταν ζώα που ζούσαν σε ομάδες και είχαν… τους λόγους τους για να κάνουν κάτι τέτοιο, είπε ακόμη ο Dr Fiorelli.

«Πρώτα απ’ όλα ήταν ένα σπουδαίο μέτρο για να αποφεύγουν τα παράσιτα. Δεν τα κάνεις εκεί που τρως… Ακόμη, λειτουργούσε ως προειδοποίηση για τα υπόλοιπα αρπακτικά. Αν αφήνεις ένα μεγάλο σωρό είναι σαν να λες: “Είμαστε πολλοί. Προσέξτε”».

Ο κύριος θηρευτής των Δινοντόσαυρων ήταν ο Luperosuchus, ένα σαρκοφάγο ζώο που έμοιαζε με κροκόδειλο και του οποίου το μήκος έφθανε τα οκτώ μέτρα.

Και μπορεί ο κύριος «εχθρός» τους να ήταν πολύ μεγαλύτερός τους σε μέγεθος, ωστόσο ακόμη πιο θεόρατο ήταν και το… αποχωρητήριό τους, ο στόχος ύπαρξης του οποίου ήταν να τον εκφοβίσει.

Οι ερευνητές κατέγραψαν 94 απολιθωμένα περιττώματα ανά τετραγωνικό μέτρο σε μια έκταση 900 τετραγωνικών μέτρων.

Ένα «στρώμα» ηφαιστειακής σκόνης διατήρησε τα απολιθωμένα περιττώματα, «κάτι σαν την Πομπηία» συνέχισε ο Dr Fiorelli.

Οι προϊστορικές τουαλέτες δεν είναι κάτι καινούριο, ωστόσο, καταλήγει το δημοσίευμα, είναι εξαιρετικά σπάνιο να ανακαλυφθεί μια τόσο μεγάλη και παλιά σαν κι αυτή στην Αργεντινή, επειδή τα περιττώματα αποσυντίθενται πολύ εύκολα.
newsbeast.gr