Διατροφή χωρίς γλουτένη: Αυτές τις τροφές μπορείς να καταναλώσεις άφοβα!

Μπορεί η διατροφή χωρίς γλουτένη να είναι απολαυστική;

Δεν είναι, άλλωστε, λίγοι εκείνοι που  - δικαίως ή χωρίς λόγο - την έχουν αποβάλει από το καθημερινό τους διαιτολόγιο.

Για να δούμε, όμως, τα πράγματα εξ ’αρχής...

Η γλουτένη είναι μία πρωτεΐνη που βρίσκεται σε δημητριακά όπως στο σιτάρι, στο κριθάρι, στη σίκαλη και σε μικρότερο ποσοστό στη βρώμη.

Φυσιολογικά διασπάται στο λεπτό έντερο. Αν, όμως δε διασπαστεί (λόγω έλλειψης / μειωμένης δραστικότητας του ενζύμου διάσπασής της), τότε αρχίζει και βλάπτει τις εντερικές λάχνες, παρεμποδίζοντας την απορρόφηση πολύ σημαντικών θρεπτικών συστατικών.

Αποτέλεσμα είναι ο υποσιτισμός του ασθενή, η απώλεια σωματικού βάρους, η αναιμία κλπ.

Αυτή η αυτοάνοση χρόνια διαταραχή του λεπτού εντέρου ονομάζεται «Kοιλιοκάκη», και είναι ο λόγος που τα άτομα με αυτή τη διαταραχή επιβάλλεται να καταναλώνουν τρόφιμα ελεύθερα γλουτένης!

Μπορεί να παρουσιαστεί σε οποιαδήποτε ηλικία, αλλά συνήθως εμφανίζεται σε παιδιά 9-36 μηνών και σε ενήλικες 30-40 ετών.

Υπάρχει, όμως, και μια 2η μορφή διαταραχής γνωστή ως “Μη κοιλιακή ευαισθησία στη γλουτένη (NCGS)”. Σε αυτή την περίπτωση και ενώ παρουσιάζεται ευαισθησία κατά την κατανάλωση γλουτένης, τα γαστρεντερολογικά συμπτώματα είναι ελαφρύτερα.

Και στις δύο περιπτώσεις ένα διαιτολόγιο ελεύθερο γλουτένης βελτιώνει σημαντικά τη φλεγμονή και απαλλάσσει τον ασθενή από τα ανεπιθύμητα φουσκώματα.

Η υιοθέτηση ενός διαιτολογίου «ελεύθερο γλουτένης» δεν είναι διόλου εύκολη υπόθεση. Απαιτεί ηρεμία, οργάνωση και όπως κάθε μεγάλη αλλαγή απαιτεί χρόνο για να εξοικειωθεί κάποιος μαζί της.

Gluten free προϊόντα:

Ευτυχώς για τους «ασθενείς» η βιομηχανία έκανε το θαύμα της και πλέον κυκλοφορούν στην αγορά πληθώρα τροφίμων ελεύθερων γλουτένης.

Ψωμί, φρυγανιές, Crackinettes και μπισκότα είναι κάποια παραδείγματα τροφίμων  τα οποία παράγονται από αλεύρι πατάτας, καλαμποκιού ή ρυζιού, είναι ασφαλή και ελεύθερα γλουτένης!

Ενδεικτικά προϊόντα χωρίς γλουτένη που κυκλοφορούν στην αγορά είναι:

  • Ψωμί χωρίς γλουτένη: Αποτελεί ιδανική επιλογή για τοστ, sandwich ή και ως συνοδευτικό με το γεύμα σου.
  • Φρυγανιές χωρίς γλουτένη: Συνδυάζονται εύκολα με μέλι / μαρμελάδα / ταχίνι /τυρί όλες τις ώρες της ημέρας.
  • Μπισκότα χωρίς γλουτένη με πορτοκάλι / κακάο: Για τους λάτρεις της γλυκιάς γεύσης η επιλογή αυτή αποτελεί καλή λύση ως ενδιάμεσο σνακ. Συνδύασε τα με ένα ποτήρι φυσικό χυμό ή με κάποιο ημίπαχο γαλακτοκομικό προϊόν, όπως αναφέρει το logodiatrofis.gr.
  • Crackinettes χωρίς γλουτένη: Εύκολη και παράλληλα ελαφριά επιλογή για όλες τις ώρες. Κατάλληλα προς κατανάλωση και για εκείνους που προσέχουν το σωματικό τους βάρος. Ταιριάζουν εξαιρετικά με τυρί, σως αβοκάντου, αυγό, ακόμα και με ταχίνι ή με κάποιο φρούτο εποχής.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ