4 τρόποι να διαχειριστούμε την αρνητική κριτική στον εργασιακό χώρο - Θα μας κάνει καλύτερους στη δουλειά & πιο ήρεμους στη ζωή

Είναι πιο απλό από όσο νομίζουμε

Είμαστε άνθρωποι και γι’ αυτό κάνουμε λάθη! Το ότι είμαστε επαγγελματίες, δεν αναιρεί το ότι είμαστε άνθρωποι! Λάθη θα γίνονται συχνά! Παρόλα αυτά, μοιάζουμε υποχρεωμένοι να είμαστε «αλάνθαστοι».

Θα δεχτούμε σίγουρα αρνητική κριτική και επειδή η δουλειά μας είναι σοβαρό ζήτημα που επηρεάζει και την προσωπική μας ζωή, χρειάζεται να διαχειριζόμαστε τα λάθη μας ή την κακή κριτική που δεχόμαστε από αυτά.

1. Παραδεχόμαστε τα λάθη μας με σιωπή και δουλειά.

Αν όντως έχουμε κάνει κάποιο λάθος ή αν περνάμε κάποιο «ντεφορμάρισμα», είναι λογικό να ακούσουμε διάφορες αρνητικές κριτικές είτε από προϊστάμενους είτε από συναδέλφους μας. Αν ισχύει και γνωρίζουμε ότι δεν έχουν άδικο, η πρώτη λύση για να διαχειριστούμε την κριτική αυτού του τύπου είναι παραδοχή της κατάστασης, αιτιολόγησή της και προσπάθεια διόρθωσης λαθών και της μέχρι τώρα «ντεφορμέ» εικόνας μας, αναφέρει το Blog της Κατερίνας Τσεμπερλίδου.

Η δουλειά και οι πράξεις φωνάζουν πολύ περισσότερο. Αν συνοδεύονται και με σιωπή, είναι ακόμη πιο δυνατή η φωνή. Δείχνουμε στους άλλους ότι δεχόμαστε τα λάθη μας και ότι είμαστε έτοιμοι να τα διορθώσουμε.

2. Αποδεχόμαστε την κριτική με καλοπροαίρεση και χαμόγελο.

Πρόκειται για κάτι που χρειάζεται πολύ μεγάλη αυτοπεποίθηση και πολύ λίγοι το κάνουν. Παρόλα αυτά, εκτός από τη σιωπηρή αποδοχή, υπάρχει ένας πολύ όμορφος και αληθινός τρόπος να αποδεχτούμε μια αρνητική κριτική.

Καλοπροαίρετα ακούμε ό,τι μας πουν! Φανταστείτε την έκπληξη των συναδέλφων μας, όταν συνειδητοποιήσουν πως την αρνητική κριτική, μπορούμε να την αποδεχτούμε με χαμόγελο. Από την άλλη πλευρά, μπορούμε να έχουμε και μια πονηρή σκέψη αναφορικά με το χαμόγελο. Δεν είναι λίγες οι φορές που ακούμε αρνητικά πράγματα για τον εαυτό μας, μόνο και μόνο για «να μην πάρουμε αέρα» ή για να μας «κοπεί ο αέρας».

Ανάλογα με το περιβάλλον εργασίας στο οποίο βρισκόμαστε. Όταν χαμογελάμε, δείχνουμε αντοχή και δεν υπάρχει κάποιο «πάτημα» σε όσους μας την ασκούν για να επιβεβαιώσουν τα όσα μας λένε. Οπότε…δεν «τσιμπάμε».

3. Απόδειξέ τους πως κάνουν λάθος.

Ο άλλος τρόπος διαχείρισης του κακού κλίματος εναντίον μας, δεν είναι άλλος από το να αποδείξουμε ότι τα όσα μας επιρρίπτουν, δεν είναι αληθινά ή έστω, είναι υπερβολικά.

Εδώ χρειαζόμαστε πολλά όπλα! Όλα πρέπει να στοχεύουν στην απόδειξη. Μας είπαν ότι αργήσαμε και ξεπεράσαμε deadlines; Κάθε έγγραφο, κάθε ημερομηνία, οποιοδήποτε μέσο και στοιχείο έχουμε, μας είναι απαραίτητο. Προσοχή μεγάλη. Όχι γενικότητες στην αντιμετώπιση της αρνητική κριτικής που δεχόμαστε και ασφαλώς, όχι συμμετοχή στο γαϊτανάκι του “ποιος φταίει”. Ο θυμός μας και η οργή μας, όπως και οποιοσδήποτε άλλος τρόπος που κρύβει επιθετικότητα, θα δικαιώσει όσους μας έχουν βάλει στη γωνία. Η ψυχραιμία και το σίγουρο ύφος (χωρίς ειρωνεία και έπαρση) είναι οι σύμμαχοί μας που συνοδεύουν τις αποδείξεις.

4. Ο… «έξυπνος» τρόπος: λίγη βοήθεια.

Όπως είπαμε παραπάνω, υπάρχουν και φορές που η αρνητική κριτική που δεχόμαστε, δεν στηρίζεται σε πραγματικά λάθη, αλλά στην εμπάθεια του άλλου. Υπάρχει ένας τρόπος που μπορεί να σβήσει αναίμακτα τις κακές κριτικές και μάλιστα, να μην επιστρέψει ποτέ κανείς με ίδια λόγια εναντίον μας! Ποιος είναι αυτός; Αφού ακούσουμε όσα είναι να ακούσουμε, πάμε σε εκείνον ή σε εκείνους που θεωρούν πως όλα τα κάνουμε λάθος και όχι μόνο παραδεχόμαστε τα λάθη μας, αλλά τους ζητάμε… βοήθεια! Τους ζητάμε να μας εξελίξουν και να μας βελτιώσουν! Σε κάθε βήμα που θα κάνουμε, θα τους ρωτάμε και θα ζητάμε την γνώμη τους. Η αλήθεια είναι μια: Για μια αστήριχτη κριτική, δεν υπάρχει περίπτωση να αντέξουν όλο αυτό! Αντίθετα, δε θα ξαναπούν το παραμικρό καθώς, θα το χρεωθούν χάνοντας χρόνο και ενέργεια για να μας διορθώσουν!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ