Ευκλείδης Τσακαλώτος: "Όλοι είμαστε υπερήφανοι για την ιστορία - Αλλά για ποια ιστορία; Για την ίδια;"

«Δεν ξέρω αν μπορούμε να είμαστε όλοι πατριώτες με τον ίδιο τρόπο. Ούτε ξέρω αν υπάρχει πατριωτισμός που να μπορεί να ξεφύγει από τον εναγκαλισμό του με τον εθνικισμό και τη μισαλλοδοξία»

Με αναφορές στη φιλοσοφία και  στον Πρωταγόρα, τον Αριστοτέλη, τον Διογένη τον Κυνικό, τον Φουκουγιάμα και  τους στωικούς ολοκλήρωσε την ομιλία του νωρίτερα στην συνεδρίαση της Ολομέλειας για την Συμφωνία των Πρεσπών, ο υπουργός Οικονομικών, Ευκλείδης Τσακαλώτος.

Στην συνέχεια αναφέρθηκε στην νύχτα των Κρυστάλλων και στο Άουσβιτς ως αποτελέσματα του γερμανικού "πατριωτισμού" και του uber alles.

«Όλοι είμαστε υπερήφανοι για την ιστορία αλλά για ποια ιστορία; Για την ίδια; Εγώ είμαι υπερήφανος που το 1943 το ΕΑΜ κατέβασε τον κόσμο για να μην παραδοθεί η Μακεδονία στην Βουλγαρία αλλά και τον Φεβρουάριο του 1943 που κατέβασε και πάλι τον κόσμο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη για να μην υπάρξει επιστράτευση. Είναι ίδια η ιστορία μας; Δεν το ξέρω», ανέφερε ο υπουργός οικονομικών. 

Στην συνέχεια επικαλέστηκε τον Νικηφόρο Διαμαντούρο για να μιλήσει για την «εσωστρεφή» κουλτούρα που στέκεται καχύποπτα έναντι του ξένου και στην μεταρρυθμιστική κουλτούρα για να περάσει «στην εποχή του μεγάλου εκσυγχρονισμού όπως πίστευε ο Φουκουγιάμα».

Αναφορικά με την άνοδο της ακροδεξιάς στην Ευρώπη και την ανάγκη εξεύρεσης άλλου δρόμου επικαλέστηκε τους στωικούς και τον Διογένη τον κυνικό.

«Ο Διογένης μας έλεγε για τους πολίτες του κόσμου. Οι στωικοί έλεγαν ότι δεν υπάρχει μεγαλύτερο εμπόδιο από τον φραξιονισμό και τον τοπικισμό για να λύσουμε τα προβλήματα. Οι αξίες της δικαιοσύνης του καλού και του ορθού λόγου είναι αυτός ο άλλος δρόμος. Βέβαια δεν λύνονται όλα τα προβλήματα της εξωτερικής πολιτικής με αυτό το δρόμο αλλά χρειάζεται και ρεαλισμός με όρια» ανέφερε.

«Δεν ξέρω αν μπορούμε να είμαστε όλοι πατριώτες με τον ίδιο τρόπο. Ούτε ξέρω αν υπάρχει πατριωτισμός που να μπορεί να ξεφύγει από τον εναγκαλισμό του με τον εθνικισμό και τη μισαλλοδοξία» ανέφερε, μιλώντας νωρίτερα στην Ολομέλεια, ο υπουργός Οικονομικών, Ευκλείδης Τσακαλώτος και πρόσθεσε:

«Αυτό που ξέρω είναι ότι μπορούμε να είμαστε περήφανοι για όσα έδωσε η Ελλάδα στην τέχνη, τη φιλοσοφία και τη Δημοκρατία. Αλλά εμείς του ΣΥΡΙΖΑ κοιτάμε μπροστά. Είμαστε περήφανοι και γιατί θέλουμε τη Θεσσαλονίκη να γίνει το κέντρο των Βαλκανίων, κέντρο που δεν θα μπορέσει να γίνει αν κοιτάζει μόνο στον νότο και αν δεν έχει τον χώρο να επεκταθεί- όχι με την έννοια της διείσδυσης που ήθελε ο κ. Σημίτης- αλλά με πραγματική αντίληψη συνανάπτυξης».

«Στην Ευρώπη, οι συντηρητικές παρατάξεις κατέφυγαν τη γλύκα του εθνικισμού. Όχι μόνο για την οικονομική κρίση και τις ανισότητες. Ήταν και η αίσθηση ότι δεν ανήκουμε πουθενά, ότι δεν υπάρχει Δημοκρατία, ότι κανένας δεν μας ακούει.

Και αυτό μεταστράφηκε σε εθνικισμό» σημείωσε ο υπουργός Οικονομικών και τόνισε: «Σήμερα, η ΝΔ έχει μετακινηθεί ακόμα πιο δεξιά. Στις ανισότητες που υφίστανται βάζει απέναντι μια νέα εικόνα για τις κοινότητες και το έθνος, μια εικόνα εθνικιστική. Το κάνει αυτό γιατί δεν μπορεί να δώσει στους πολίτες νέες θέσεις εργασίας, δεν μπορεί να τους δώσει ισότητα, σχολεία, νοσοκομεία».

«Ξέρουμε ότι δεν μπορεί ο εθνικισμός να είναι η απάντηση απέναντι στην κατάρρευση του νεοφιλελευθερισμού και του μεσαίου χώρου, του κέντρου. Μπορεί να υπάρχει και άλλη λύση πέρα από τον Σαλβίνι, τον Σαμαρά και τον Όρμπαν. Και αυτή τη λύση πρέπει να αναζητήσουμε» επισήμανε.

Ο κ. Τσακαλώτος υποστήριξε πως για να βρούμε αυτόν τον δρόμο πρέπει πρώτα να μελετήσουμε πέρα από τα σύνορά μας, ώστε να κατανοήσουμε καλύτερα τον εαυτό μας.

«Αν είμαστε πολίτες του κόσμου, κατανοούμε καλύτερα πώς μπορούμε να δώσουμε λύσεις στα προβλήματα. Δεν υπάρχει μεγαλύτερο εμπόδιο στην προσπάθεια επίλυσης προβλημάτων, από τον φραξιονισμό και τον τοπικισμό. Μπορούμε να είμαστε πολίτες του κόσμου γιατί μόνο τότε καταλαβαίνουμε ποιες αξίες μπορούν να ενώνουν τον κόσμο» υπογράμμισε για να συμπληρώσει: «Προφανώς και δεν λύνονται τα προβλήματα εξωτερικής πολιτικής με αυτόν τον τρόπο μόνο. Ασφαλώς και πρέπει να υπάρξει και ρεαλισμός. Υπάρχουν και όρια -όμως- και στον ρεαλισμό. Γιατί οποιαδήποτε συμφωνία αφήνει το ένα μέρος σε κακή κατάσταση, δεν είναι συμφωνία, θα σου ξαναβγεί μπροστά».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ