Μόδα με ... μπούρκα - Η νέα τάση της δεκαετίας;

Η "σεμνή μόδα" του Ισλάμ ανερχόμενη δύναμη

H μόδα με πέπλο θα είναι η τάση της επόμενης δεκαετίας; Μόδα και Ισλάμ είναι δύο έννοιες αντικρουόμενες μεταξύ τους; Σε αυτά και σε άλλα ερωτήματα απαντά ο ιστορικός τέχνης και διευθυντής του Μουσείου Καλών Τεχνών του Σαν Φρανσίσκο, Μαξ Χολάιν σε άρθρο του στη γερμανική εφημερίδα Die Welt για  την καλυμμένη μόδα. 

Η αραβική αγορά μόδας κερδίσει ολοένα και μεγαλύτερη οικονομική σημασία σε όλο τον κόσμο - και δημιουργική δύναμη. 

Σύγχρονη μόδα και Ισλάμ για κάποιους είναι αντιφατικές έννοιες. Ναι, δεν είναι λίγοι που πιστεύουν ότι στον ισλαμικό κόσμο, με την κανόνα της κάλυψης του κεφαλιού ή του σώματος των γυναικών, δεν μπορεί να υπάρξει μόδα με τη δυτική έννοια της λέξης.

Μόλις περπατήσει κάποιος στους δρόμους στο Κατάρ, το Ντουμπάι ή την Τεχεράνη, η εικόνα είναι διαφορετική: Η βιομηχανία της μόδας αποδεικνύεται εκεί ότι είναι ένας πολύ δυναμικός κλάδος, η παγκόσμια αντίληψη της «Σεμνής Μόδας» (Modest Fashion), της καλυμμένης μόδας ως υπερήφανης και ιδιαίτερα κομψής έκφρασης της νέας ισλαμικής αυτοπεποίθησης.

Σύμφωνα με την τελευταία Παγκόσμια Ισλαμική Οικονομική Έκθεση, οι μουσουλμάνοι καταναλωτές δαπανούν 230 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως για είδη ένδυσης .Μια εξαιρετικά ενεργή σκηνή στα Αραβικά Εμιράτα, την Τουρκία, την Ινδονησία και πολλές άλλες χώρες του ισλαμικού κόσμου αναπτύσσει εξαιρετικές δημιουργίες και έχει εδραιωθεί ως σημαντική δύναμη στη βιομηχανία.

Εν τω μεταξύ, υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός περιοδικών και εκθέσεων μόδας, πλατφόρμες του διαδικτύου, influencers και blogs, τα οποία είναι αφιερωμένα στον κόσμο της μόδας της Ανατολής και έτσι έχουν προσελκύσει και την πολιτιστική σκηνή: Το Μουσείο Καλών Τεχνών στο Σαν Φρανσίσκο προετοιμάζει μια έκθεση για το επόμενο έτος με θέμα τη σύγχρονη μουσουλμανική μόδα, η οποία αργότερα θα παρουσιαστεί στη Φρανκφούρτη και σε άλλες πόλεις.

Cover Vogue

Το «Vogue», ένα από τα πιο σημαντικά περιοδικά μόδας στον κόσμο, αν όχι το πιο σημαντικό, ξεκίνησε την έκδοση για την αραβική αγορά τον Μάρτιο, το «Vogue Arabia» - με τη πριγκίπισσα Deena Aljuhani Abdulaziz της Σαουδικής Αραβίας αρχισυντάκτρια και τη Τζίτζι Χαντίντ με χιτζάμπ στο εξώφυλλο.

Μια τέτοια κίνηση ήταν λογική: Πρώτον, επειδή οι Μουσουλμάνες πελάτισσες, ειδικά εκείνες από την περιοχή του Κόλπου, υπήρξαν από τις σημαντικότερες των παριζιάνικων οίκων υψηλής ραπτικής εδώ και αρκετές δεκαετίες . Από την άλλη πλευρά, επειδή η σκηνή της μόδας στην Ανατολή τώρα εμπνέει και τη Δύση. Τα μέλη των Βασιλικών Οικογενειών των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων θεωρούνται ως ηγετικές προσωπικότητες του στυλ (και όχι εκτός στυλ). Οι συγκλονιστικές φωτογραφίες της Sheikha Musa bint Nasser al-Missed (Σεΐχα Μοζά μπιντ Νάσερ αλ Μισνέντ) του Κατάρ, ντυμένης με Valentino και Dior, έκαναν τον γύρο όλου του κόσμου.

Ο οίκος Dolce & Gabbana πέρυσι παρουσίασε τις συλλογές του με hijabs και abayas, που φοριούνται από τις γυναίκες πάνω από τα κανονικά ρούχα όταν φεύγουν από το σπίτι. Οι John Galliano, Nina Ricci, DKNY και Alberta Ferretti παρήγαγαν ειδικά σχέδια για την αραβική αγορά μερικά χρόνια πριν.

Αλλά δεν είναι μόνο οι εισαγωγείς από την Ευρώπη που θέτουν τον τόνο και καθορίζουν την εμφάνιση. Στο Ντουμπάι, τη Σαουδική Αραβία και το Κουβέιτ χαρισματικοί σχεδιαστές μόδας όπως οι Faiza Bouguessa, Chador και Fyunka, επιτυγχάνουν με έναν εντυπωσιακό και εμπνευσμένο τρόπο να συνδυάσουν την αισθητική που χαρακτηρίζει τη χώρα τους με τις τρέχουσες τάσεις στη βιομηχανία της μόδας.

Ακόμη και στην Ινδονησία, με τη μακρά παράδοση παραγωγής πολυτελών υφασμάτων με ποικίλα σχέδια και λαμπερά χρώματα, αναδύθηκε μια σκηνή που δημιούργησε νέους αστέρες σχεδιαστές μόδας, Anniesa Hasibuan, Kurzien Karzai, Dian Pelangi και Blancheur.

Στο Παρίσι, ο Λιβανέζος Elie Saab έχει προκαλέσει αίσθηση εδώ και χρόνια.

Πρόκειται για σχέδια που ερμηνεύονται όχι μόνο ως ένα σημάδι νεωτερικότητας και πολιτισμικής σύνδεσης, αλλά εκλαμβάνονται από πολλούς ανθρώπους ως εκτεταμένες διακηρύξεις, ως έκφραση μιας θετικής, σύγχρονης στάσης απέναντι στον δικό τους ισλαμικό πολιτισμό - ειδικά σε καιρούς συγκρούσεων όπως τώρα.

Αλλά δεν είναι μόνο η υψηλή ραπτική, ακόμη και οι μεγάλες μάρκες της casual ένδυσης, όπως η "Uniqlo" ή η "Nike" παρουσιάζουν σχέδια ειδικά για την μουσουλμανική αγορά. Τα αθλητικά hijabs εκφράζουν έναν σύγχρονο, καθημερινό τρόπο μουσουλμανικής ζωής.

Μόδα και Ισλάμ - μέσα από μια φορτισμένη διάθεση και ισλαμοφοβικές τάσεις, μια ακμάζουσα σκηνή της μόδας αποκαλύπτει μια επίκαιρη, σύγχρονη, μοντέρνα εικόνα της μουσουλμανικής ταυτότητας. Αυτό έχει σημαντικό αντίκτυπο σε μια νέα σκηνή γύρω από το κίνημα της «Σεμνής μόδας», το οποίο σήμερα αποσυνδέεται από τους θρησκευτικούς κώδικες και προσελκύει ιδιαίτερη προσοχή σε πολλά μέρη.

Η Βανέσα Φρίντμαν, κριτικός μόδας στους New York Times, αναγνώρισε τη «Modest Fashion» ως μια από τις μεγάλες τάσεις της δεκαετίας.

Ένα νέο παγκόσμιο στυλ είναι επηρεασμένο τόσο από τη μόδα των Άμις και των Shaker που χαρακτηρίζεται από λιτότητα και απλότητα, καθώς επίσης και από τα βικτοριανά κοστούμια, την ενδυμασία των ορθόδοξων Εβραίων και, τέλος, τη μουσουλμανική παράδοση ένδυσης.

Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο

Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ