Made in Greece o Κώστας Λάμπρου: Ο αρχιτέκτονας που γύρισε στο χωριό και καλλιεργεί συκιές. Σύκα γλυκά σαν μέλι τα σύκα “Kumilio”

Η γλυκιά γεύση και η σπάνια διατροφική αξία είναι ο απόλυτος συνδυασμός που έχει πετύχει η οικογένεια Λάμπρου για να αναδείξει τα μοναδικά σύκα που παράγει ο τόπος τους, το Κάδδι της Κύμης

Ένας επαγγελματίας αρχιτέκτονας ο Κώστας Λάμπρου που τρέφει μεγάλη αγάπη για την ύπαιθρο και παράλληλα για τον τόπο που γεννήθηκε και μεγάλωσε αποφασίζει να μετατρέψει το καλοκαιρινό του “χόμπι” σε μία επιχειρηματική ιδέα βασισμένη στην παραδοσιακή καλλιέργεια του σύκου.

Τα Σύκα Κύμης “Kumilio” είναι σύκα εκλεκτά εκ φύσεως, όπως λέει και το μότο της εταιρείας. Λεπτή φλούδα, υπέροχο άρωμα, με μία χειροποίητη διαδικασία συλλογής, απλώματος στον ήλιο και ταιριάσματος που δεν επιδέχεται καμία μηχανική επεξεργασία. Τα απολαμβάνουμε είτε ολόκληρα ξερά, είτε και σε μορφή μαρμελάδας, παστελιού, συκόμελου και γλυκού του κουταλιού.

Ο Κώστας Λάμπρου μίλησε στο MadeinGreece.news.

MadeinGreece.news: Ποιο είναι το story/το αφήγημα γύρω από τη δημιουργία της Κumilio ; Πώς φτάσατε μέχρι εδώ; Ποια τα στάδια, η αφορμή, η έμπνευση, o σκοπός;

Κ.Λ.: Έχοντας γεννηθεί ο ίδιος στο Κάδδι της Κύμης, έχω μια βιωματική σύνδεση με τον τόπο και με το σύκο. Είχα πάντα στο πίσω μέρος του μυαλού μου ένα πλάνο επιστροφής και νομίζω πως συνειδητά ή ασυνείδητα τα τελευταία χρόνια πριν το Kumilio το... καλλιεργούσα, κυριολεκτικά και μεταφορικά. Για να είμαι ειλικρινής, δεν θυμάμαι να υπήρξε μια διαχωριστική γραμμή όπου το καλοκαιρινό μας “χόμπι” μετατράπηκε σε εταιρία. Η έμπνευσή μας ήταν αυτή ακριβώς η οργανική σχέση του σύκου με τον τόπο μας. Μπορεί το 2015 να αποκτήσαμε επωνυμία και εμπορική εικόνα, αλλά ο τρόπος που πιάνουμε το σύκο δεν έχει αλλάξει από αυτό που κάναμε ούτως ή άλλως για προσωπική χρήση και για γνωστούς και φίλους.

MadeinGreece.news: Τι προϊόντα παράγετε και προσφέρετε με βάση το σύκο και ποια τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους;

Κ.Λ.: Το βασικό μας προϊόν είναι φυσικά το αποξηραμένο σύκο. Αλλά εξαρχής μας ενδιέφερε να αξιοποιήσουμε όλο τον κύκλο ζωής του σύκου, από τον Μάιο ως τις αρχές Σεπτεμβρίου. Από τα πρώτα σύκα της χρονιάς φτιάχνουμε το γλυκό του κουταλιού. Οι μαρμελάδες μας φτιάχνονται από φρέσκα σύκα ενώ τα παστέλια, το συκόμελο και το ρετσέλι από αποξηραμένα. Γενικά είμαστε σε ένα διαρκή πειραματισμό με νέα προϊόντα και συνδυασμούς που να αναδεικνύουν τις λεπτές ποιότητες του σύκου. Το σύκο περνάει από πολλά στάδια, από την πρώτη καρποφορία μέχρι την αποξήρανση, και κάθε στάδιο έχει τη δική του υφή και τα δικά του γευστικά χαρακτηριστικά. Το ζητούμενο είναι να πετυχαίνουμε χρήσεις που να ταιριάζουν με το δεδομένο στάδιο ωρίμανσης.

MadeinGreece.news: Πόσο εύκολη είναι η ενασχόληση με τα σύκα; Ποια διαδικασία χρησιμοποιείτε και ποιες είναι οι απαιτήσεις που έχει μία τέτοια καλλιέργεια;

Κ.Λ.: Η καλλιέργεια δεν είναι ιδιαίτερα απαιτητική, αλλά ο καρπός είναι. Το σύκο έχει το χαρακτηριστικό ότι είναι αυστηρά εποχικό φρούτο και πολύ ευαίσθητο. Αυτό σημαίνει πως ό,τι είναι να κάνεις, πρέπει να το κάνεις σε πολύ συγκεκριμένο χρόνο, με πολύ συγκεκριμένη σειρά και με τον καιρό σύμμαχο. Το καλοκαίρι για εμάς δεν υπάρχει, ξεκινάμε με την ανατολή και τελειώνουμε με τη δύση, δεν υπάρχει περιθώριο για χαλάρωση. Για να φτάσει ένα αποξηραμένο σύκο σε ένα κατάστημα, μπορεί να έχει περάσει μέχρι και 20 φορές από τα χέρια του παραγωγού: από τη συλλογή, το σκίσιμο, το άπλωμα στον ήλιο, το κλείσιμο με το ταίρι του. Είναι πράγματα που δεν μπορούν να γίνουν μηχανικά – και αυτό είναι ένα κομμάτι της ομορφιάς του.

MadeinGreece.news: Μεγάλη σημασία δίνετε και στην συσκευασία των Kumilio Μιλήστε μας γι'αυτό, ποια η σημασία του packaging...;

Κ.Λ.: Γνώμη μου είναι ότι εφόσον θέλει πια κανείς να εμφανιστεί στην αγορά δεν μπορεί να αγνοεί το κομμάτι της εμπορικής του εικόνας. Καλώς ή κακώς, σε όλα τα πράγματα στη ζωή η πρώτη “σύσταση” γίνεται οπτικά. Από εκεί και πέρα εφόσον το προϊόν είναι ποιοτικό, είναι βέβαιο πως θα έχεις ανθρώπους να σε ακολουθούν. Σήμερα υπάρχει περισσότερος ανταγωνισμός από ποτέ, τα ελληνικά προϊόντα βρίσκονται στα ράφια της Ιαπωνίας και αντίστροφα. Το καλό design πρέπει να σου δίνει με ειλικρίνεια μια πρώτη αίσθηση του τί θα συναντήσεις στη συνέχεια.

MadeinGreece.news: Το όνομα της εταιρείας “Kumilio” πως προκύπτει;

Κ.Λ.: Το Kumilio είναι σύνθεση των λέξεων Κούμη (η Κύμη στο ιδίωμα των ντόπιων) και “κειμήλιο”. Το κειμήλιο είναι κάτι που κατά βάση έχει συναισθηματική αξία και που περνάει από γενιά σε γενιά. Μας άρεσε η ιδέα ότι παραλαμβάνουμε μια ευρύτερη κοινοτική παράδοση και ότι θα την παραδώσουμε στην επόμενη. Η γενικότερη προσέγγισή μας, στις τεχνικές καλλιέργειας, στη διαχείριση του προϊόντος κλπ, πατάει σε μεγάλο βαθμό σε μεθόδους που είχαν αναπτυχθεί από την αρχαιότητα. Είναι αυτό το οποίο λέμε συλλογική μνήμη.

MadeinGreece.news: Ποια ήταν τα δύσκολα βήματα μέχρι τώρα; Υπήρξαν στιγμές αποθάρρυνσης που έγιναν νίκες και επιτυχίες στη συνέχεια;

Κ.Λ.: Όταν ξεκινάει μια επιχειρηματική ιδέα όλοι σκεφτόμαστε τα ευχάριστα και δημιουργικά κομμάτια και σπανιότερα τις δυσκολίες που μοιραία θα συναντήσουμε. Από το χωράφι μέχρι τις γραφειοκρατικές διαδικασίες, συχνά εμφανίζεται κάποιος παράγοντας που δεν γνώριζες και στιγμιαία σου “κόβει τα πόδια”. Αλλά δεν θα έλεγα ότι προς το παρόν είχαμε κάποιο πολύ έντονο συμβάν.

MadeinGreece.news: Εμείς δημιουργήσαμε το site ''Made in Greece.news''. Πόσο ελληνικό είναι το δικό σας δημιούργημα;

Κ.Λ.: Όταν δημιουργήσαμε το Kumilio, ένα από τα βασικά μας ζητούμενα ήταν να συμμετέχουμε σε αυτή την ευρύτερη προσπάθεια που συμβαίνει τα τελευταία 10-20 χρόνια για την ανάδειξη του πλούτου της ελληνικής υπαίθρου. Το μέσο μας ήταν το σύκο που το γνωρίζαμε και το αγαπάμε. Είναι ένα φρούτο με έντονη παρουσία στην ιστορία της ελληνικής διατροφής.

MadeinGreece.news: Έχετε μία πολύχρονη και επιτυχημένη πορεία στην αρχιτεκτονική. Τι ήταν αυτό που σας οδήγησε να ασχοληθείτε με την ελληνική ύπαιθρο;

Κ.Λ.: Παρ' ότι όπως έχω πει ήδη πάντα είχα στο μυαλό μου αυτή την “επιστροφή” κάτι μέσα μου μου λέει πως δεν είναι πολύ άσχετα αυτά, αρχιτεκτονική και πρωτογενής τομέας. Κατά μία έννοια, είναι 2 αντικείμενα με στόχο την επίλυση των βασικών αρχέγονων προβλημάτων: της σίτισης και της στέγασης. Στην προσπάθεια επίλυσης αυτών των προβλημάτων έχει δημιουργηθεί ένα πολιτιστικό κεφάλαιο που ονομάζουμε “παράδοση”. Συνήθως αντιλαμβανόμαστε την παράδοση ως μια επιστροφή στο παρελθόν. Ούτε συμφωνώ, ούτε και μου αρέσει αυτή η προσέγγιση. Η παράδοση είναι ζωντανός οργανισμός, που κρατάει από κάθε εποχή και κάθε τόπο τις πρακτικές που προκρίθηκαν για – εν τέλει - αντικειμενικούς λόγους. Στη Σκανδιναβία είχαν δάση και χτίσανε με ξύλα, στην Ελλάδα έχουμε βράχους και χτίζουμε με πέτρα. Και τα 2 είναι όμορφα και λειτουργικά. Έτσι και στην αγροτική ζωή, έχεις πρώτες ύλες και έχεις μεθόδους αξιοποίησής τους.

MadeinGreece.news: Πού ονειρεύεστε να φτάσει στο μέλλον το brand σας; Πώς θα προχωρήσετε και θα εξελίξετε όσα πετύχατε μέχρι τώρα;

Κ.Λ.: Δεν είμαι σίγουρος αν έχουμε έναν διατυπωμένο στόχο. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να μπορούμε να δουλεύουμε με τον τρόπο που θεωρούμε σωστό, ακόμα και αφού οι υποχρεώσεις της εταιρίας έχουν μεγαλώσει. Μας αρέσει να πειραματιζόμαστε με νέα προϊόντα, θέλουμε να βελτιώνουμε τα ήδη υπάρχοντα, μας αρέσει που γνωρίζουμε και συνεργαζόμαστε με καινούργιους ανθρώπους. Από την αρχή, το Kumilio το έχω συνδέσει με την ευχαρίστηση, δεν θα ήθελα να αλλάξει αυτό.

MadeinGreece.news:  Που μπορούμε να βρούμε τα προϊόντα της Kumilio;

Κ.Λ.: Τα προϊόντα μας διατίθενται πλέον σε πολλά καταστήματα στην Ελλάδα, από κάβες ποτών και delicatessen μέχρι και σε φαρμακεία. Από φέτος έχουμε μια πιο σταθερή παρουσία και σε χώρες του εξωτερικού, όπως στην Αυστραλία, την Ιταλία και το Μπαχρέιν, καθώς επίσης και σε κάποια ελληνικά μαγαζιά delicatessen στην Ευρώπη.

Who is Who

Κώστας Λάμπρου: Γεννήθηκα και μεγάλωσα στο Κάδδι της Κύμης, από όπου μετακομίσαμε οικογενειακώς για την Αθήνα μετά που τελείωσα το Γυμνάσιο. Σπούδασα στη Βενετία και μέχρι σήμερα διατηρώ αρχιτεκτονικό γραφείο στην Αθήνα.

Info: Kumilio / Facebook 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε πρώτη φορά στο MadeinGreece.news στις 5 Ιουλίου 2017

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ