Jet oil: 2009-2016 - Πως 7 καταραμένα χρόνια έφτασαν τον ισχυρό άνδρα της να πατήσει το πιστόλι στον κρόταφο

Το 2009 η εταιρεία και ενώ ήδη τα πρώτα σημάδια της κρίσης είχαν κάνει την εμφάνισή τους, προχωρούσε στην απόκτηση περίπου 60 πρατηρίων από τη Dracoil και ακόμη 10 πρατηρίων της El Petrol, φτάνοντας τον αριθμό των πρατηρίων της στα 630 και αυξάνοντας το μερίδιο αγοράς της από το 8% σε πάνω από 10%.

Ωστόσο, τα προβλήματα ξεκίνησαν περίπου το 2008, και το 2009 τα κέρδη γίνονται ζημίες ύψους 538.000 ευρώ. Ταυτόχρονα, οι αδελφοί Μαμιδάκη προσπαθούν να ξεμπλοκάρουν μια μεγάλη επένδυση, ύψους 20 εκατ. ευρώ, για τη δημιουργία αποθηκευτικών εγκαταστάσεων στη Σούδα της Κρήτης, που έχει κολλήσει από το 2006. Οι επιχειρηματικοί αντίπαλοι λένε ότι ο Κυριάκος Μαμιδάκης χρησιμοποίησε τη στενή φιλία με τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη για να εκδώσει τις άδειες για το έργο. Ο ίδιος δεν κρύβει τη φιλία που τους συνδέει, αλλά τονίζει ότι οι επικριτές του ψεύδονται και επιχειρούν να πλήξουν το όνομά του.  

Στην πραγματικότητα όμως, τα μεγάλα προβλήματα για τη Jet Oil αρχίζουν όταν το 2009 η εταιρεία αναγκάζεται να διακόψει την τροφοδοσία στη Νότια Ελλάδα και τα πρατήρια αλλάζουν σήμα. Η εταιρεία προσπαθεί να κρατήσει το δίκτυο της βόρειας Ελλάδας και των νησιών, αλλά τα προβλήματα κορυφώνονται στο τέλος τους περασμένου χρόνου, με αποτέλεσμα το δίκτυο να την εγκαταλείπει με ταχείς ρυθμούς.   «Πρέπει να αλλάξει επιτέλους αυτή η νοοτροπία που εμποδίζει τις επενδύσεις, αλλιώς θα βουλιάξουμε ως χώρα» είχε πει, σχεδόν προφητικά, το 2010.

Το 2010 η εταιρεία ξεκίνησε συνεργασία με τη γαλλική Total, η οποία μάλιστα είχε ακουστεί ότι επιχειρήθηκε να επεκταθεί ακόμη περισσότερο, κάτι που τελικά δεν επιβεβαιώθηκε στην πράξη.

Τα δίκτυα αυτά προσέθεσαν όγκους και δανεισμό και αποτέλεσαν ένα στοίχημα που υπό άλλες συνθήκες ίσως να είχε βγει. Όχι όμως μέσα στην κρίση και υπό συνθήκες δραματικής πτώσης της ζήτησης και υπερφορολόγησης του κλάδου των καυσίμων.

 Το 2010 και ενώ συμπληρώθηκαν είκοσι τέσσερα χρόνια από την καταστροφική πυρκαγιά στις εγκαταστάσεις της Jetoil στη Θεσσαλονίκη, ο Κυριάκος Μαμιδάκης άναψε «φωτιές» με την ανοιχτή επιστολή του προς τον πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου. Σ' αυτήν διαμαρτυρήθηκε έντονα για το «μπλόκο» στη Σούδα. Υποστήριξε επίσης ότι το έργο ήταν αναγκαίο για την Κρήτη και  υπονόησε σαφώς στην επιστολή του ότι η ανάκληση των αδειών ενέχει πολιτικές σκοπιμότητες.

Οι αποθηκευτρικοί χώροι της εταιρίας, αντιστοιχούν στο 14% της συνολικής αποθηκευτικής ικανότητας της χώρας για καύσιμα και από εκεί διακινούνταν προ κρίσης ετησίως 2 εκατ. κυβικά καυσίμων σημαντικό κομμάτι των οποίων αφορούσε σε εξαγωγές στα Βαλκάνια. 

Στη σημερινή τους μορφή οι αποθήκες με τις 15 δεξαμενές 200 χιλ. κυβικών διαμορφώθηκαν μετά τη μεγάλη πυρκαγιά του 1986, η οποία συγκαταλέγεται μεταξύ των μεγαλύτερων βιομηχανικών δυστυχημάτων στην σύγχρονη ιστορία της χώρας. 

Η μεγάλη αυτή φωτιά που έκαψε τις αποθήκες της εταιρίας, ουσιαστικά στάθηκε αφορμή για να αλλάξει η νομοθεσία για την πυρασφάλεια των βιομηχανικών εγκαταστάσεων.

Πρέπει να αναφερθεί ακόμα ότι ο όμιλος διαθέτει μέσω της MAMIDOIL – ALBANIAN S.A. στο Δυρράχιο αποθήκες χωρητικότητας 12 χιλ. κυβικών, και στο Κόσοβο αποθήκες 18 χιλ. κυβικών (Standardplin Sh.p.k.) ενώ δραστηριοποιείται επίσης στη Σερβία και τη Βουλγαρία.

Μιλώντας στην εφημερίδα «Κεφάλαιο», σημείωνε μάλιστα ότι «πρέπει να αλλάξει επιτέλους αυτή η νοοτροπία που εμποδίζει τις επενδύσεις, αλλιώς θα βουλιάξουμε ως χώρα».   Πρατήριο με το παλιό λογότυπο της Jet Oil   Δεν ήταν, πάντως, η πρώτη φορά που ο πολυσχιδής Κρητικός επιχειρηματίας, απασχολούσε την επικαιρότητα. Όπως διαβάζουμε σε παλιό άρθρο του Capital με τίτλο Ο επίμονος κ. Κυριάκος Μαμιδάκης, στο παρελθόν ο όμιλος είχε κατηγορηθεί για εμπλοκή σε υπόθεση λαθρεμπορίας καυσίμων, φτάνοντας μέχρι το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για να δικαιωθεί.

Οι κινήσεις αυτές μέσα στην κρίση είχαν ως αποτέλεσμα στον ισολογισμό του 2014 να εμφανίζονται επισφάλειες ύψους 82,5 εκατ. ευρώ ενώ σήμερα εκτιμάται ότι έχουν ξεπεράσει τα 100 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα στον ίδιο ισολογισμό οι ληξιπρόθεσμες μακροπρόθεσμες οφειλές προς τράπεζες έφταναν τα 107 εκατ. ευρώ για τις οποίες η εταιρεία δεν είχε προβεί σε ρύθμιση. Αντίστοιχα οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις υπερέβαιναν κατά 143 εκατ. ευρώ το ενεργητικό.

Έτσι η εταιρεία που πέραν της παρουσίας της στην Ελλάδα ειχε σημαντική παρουσία και εκτός συνόρων με εξαγωγές σε χώρες των Βαλκανίων όπως Σκόπια, Σερβία, Μαυροβούνιο άρχισε να αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα τα οποία επιδεινώθηκαν δραματικά πέρυσι. Ήταν η χρονιά που αποφασίστηκε υπό το βάρος των δυσκολιών να διακοπεί ο εφοδιασμός του δικτύου της στη Νότια Ελλάδα και τα πρατήρια ξεκίνησαν να τροφοδοτούνται αποκλειστικά από τα διυλιστήρια ή άλλαξαν σήμα. Η εταιρεία κατέβαλε προσπάθειες ώστε να κρατήσει το δίκτυό της στη Βόρεια Ελλάδα και το Ιόνιο, ενώ από τα τέλη του 2015 και τις αρχές της φετινής χρονιάς άρχισε να χάνει με ακόμη πιο εντατικούς ρυθμούς το δίκτυό της.Ο κύριος όγκος των πρατηρίων έχει μεταφερθεί σύμφωνα με πληροφορίες στις εταιρείες Coral (Shell), Aegean, Elinoil και ΕΚΟ.

 

 

 

 

 

 

Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο

Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ