Θα καταργηθεί η προσευχή στα σχολεία; Οι μαθητικές παρελάσεις; - O Γ.Γ. του Υπουργείου Παιδείας απαντά

Απαντήσεις για όλα τα ανοιχτά ζητήματα που αφορούν όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, έδωσε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας σε συνέντευξη που παραχώρησε στη “Μακεδονία της Κυριακής” την Κυριακή 12 Ιουνίου.

Σε θέματα  τα οποία ήρθαν στην επικαιρότητα τις τελευταίες εβδομάδες με αφορμή τη δημοσιοποίηση των πορισμάτων των διάφορων επιτροπών διαλόγου, προκαλώντας πολλές φορές σύγχυση σε μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς  απαντά ο Γ.Γ του υπουργείου Παιδείας.  Ο Γιάννης Παντής εμφανίζεται αρκετά επιφυλακτικός για πολλές από τις προτάσεις που προέκυψαν από τις διάφορες επιτροπές και δηλώνει ότι «τα πορίσματα των επιτροπών αποτελούν μια καλή παρακαταθήκη για την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, όμως σε καμία περίπτωση δεν αποτελούν απόλυτα δεσμευτικά κείμενα».

Ο κ. Παντής αποσαφηνίζει πώς θα καλυφθούν τα κενά στα σχολεία, τι θα γίνει με τα ολοήμερα, με τις συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων, με τις ώρες διδασκαλίας των Αρχαίων και των Θρησκευτικών, με την κατάργηση της προσευχής και των παρελάσεων. Αναφέρεται επίσης στην αλλαγή του τρόπου εισαγωγής στα πανεπιστήμια, στον αριθμό των εισακτέων, στη συγχώνευση σχολών ΑΕΙ, στην ενδεχόμενη κατάργηση των ΤΕΙ και στην επιβολή διδάκτρων.

Τις τελευταίες εβδομάδες οι πολίτες βομβαρδίζονται από δεκάδες προτάσεις, οι οποίες αφορούν αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και περιέχονται στα διάφορα πορίσματα των διάφορων επιτροπών (Λιάκου, Γαβρόγλου κλπ.). Αυτό έχει προκαλέσει απόλυτη σύγχυση, κυρίως στους γονείς. Ποια είναι η θέση του υπουργείου απέναντι σε όλες αυτές τις προτάσεις, ποιες υιοθετεί, ποιες απορρίπτει;

Ο εθνικός και κοινωνικός διάλογος αποτελούσε προγραμματική δέσμευση της κυβέρνησης και του υπουργείου Παιδείας. Πάντα τονίζαμε ότι δεν θα αιφνιδιάσουμε την κοινωνία και ότι για την ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης που θέλουμε στην παιδεία όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς θα είχαν λόγο. Μπορεί ο διάλογος να μην εξελίχτηκε όπως ήταν σχεδιασμένος και θα επιθυμούσαμε, ωστόσο μεγάλο μέρος της εκπαιδευτικής κοινότητας ανταποκρίθηκε. Τα σημειώματα και οι προτάσεις που κατατέθηκαν ήταν εκατοντάδες. Ακόμη περισσότερο ενδιαφέρον έχει η οργανωμένη συμμετοχή συλλόγων διδασκόντων εκπαιδευτικών που ξεπέρασαν τους τριακόσιους, οι οποίοι, ως καθ’ ύλην αρμόδιοι, συνέβαλαν καθοριστικά στο αποτέλεσμα. Τα πορίσματα των επιτροπών αποτελούν μια καλή παρακαταθήκη για την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, όμως σε καμία περίπτωση δεν αποτελούν απόλυτα δεσμευτικά κείμενα.
Το ΥΠΠΕΘ θα συνθέσει τα πορίσματα των επιμέρους επιτροπών και θα επεξεργαστεί ένα σχέδιο μεταρρύθμισης για την παιδεία με άμεσα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα, το οποίο και θα ανακοινώσει στην ελληνική κοινωνία θέτοντάς τα για διαβούλευση στους εκπαιδευτικούς, κοινωνικούς και πολιτικούς φορείς. Το σχέδιο αυτό θα αποτελεί την πρόταση του υπουργείου και της κυβέρνησης. Συνεπώς, μέχρι τότε κανένα από τα σχέδια που έχουν κατατεθεί δεν αποτελεί θέση του υπουργείου. Ενδεχομένως κάποιες από τις προτάσεις να γίνουν δεκτές, εφόσον φυσικά βρίσκονται κοντά στη δική μας φιλοσοφία και σε καμία περίπτωση δεν θα παραβιάζουν βασικές αρχές που επανειλημμένα έχουμε διακηρύξει. Δεν τίθεται λ.χ. θέμα να σταματήσει η εκπαίδευση να παρέχεται δωρεάν από το κράτος.

Θα γίνουν συγχωνεύσεις σχολείων; Πόσα αναμένεται να κλείσουν;

Δεν είναι στις προθέσεις του υπουργείου να υπάρξουν υποχρεωτικές συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων. Θα γίνουν μόνο αυτές που είναι αναγκαίες για τη βιωσιμότητα των σχολικών μονάδων λόγω μείωσης του μαθητικού δυναμικού, και πάντα με παιδαγωγικούς και όχι δημοσιονομικούς όρους. Συνεπώς, οι όποιες συγχωνεύσεις γίνουν θα είναι υπό την έγκριση των αρμόδιων περιφερειακών διευθύνσεων και θα τελούν υπό τη συμφωνία των τοπικών κοινωνιών, ενώ σε καμία περίπτωση δεν θα ξεπερνούν τη μία ή το πολύ τις δύο δεκάδες.

Υιοθετείτε την πρόταση για τη θέσπιση «συμβολαίου τιμής», που θα πρέπει να υπογράφουν τα παιδιά του δημοτικού ή οι γονείς και θα καθορίζει το πλαίσιο της συμπεριφοράς τους, τόσο μεταξύ των παιδιών όσο και μεταξύ γονέων και παιδιών;

Η πρόταση αυτή, έτσι όπως αναπαράχθηκε, αποσπασματικά και παραμορφωτικά, αδικήθηκε. Θα μπορούσε με μια περαιτέρω επεξεργασία να αποτελέσει συστατικό του κοινού δημοκρατικού και παιδαγωγικού πλαισίου με βάση το οποίο συλλειτουργεί η σχολική κοινότητα. Στην παρούσα φάση, κατά την οποία η πρόταση δεν έχει πάρει την οριστικοποιημένη μορφή της, δεν απασχολεί το υπουργείο και δεν τίθεται καν στο τραπέζι των συζητήσεων. Μόνο λοιπόν μακροπρόθεσμα, και αφού τεθεί υπόψη της εκπαιδευτικής κοινότητας και των συμβουλευτικών φορέων του υπουργείου, όπως το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), θα μπορούσε να αποτελέσει μέρος της σχολικής ζωής.

Πρόκειται να καταργηθούν η προσευχή στα σχολεία ή οι μαθητικές παρελάσεις;

Είναι αλήθεια ότι ελάχιστα απασχόλησε τον διάλογο το θέμα αυτό. Ωστόσο είναι ένα θέμα που τίθεται από την ίδια τη ζωή. Δεν σας κρύβω ότι, παρά τις κατά καιρούς εκφρασμένες θέσεις στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ που είναι υπέρ της κατάργησης των παρελάσεων και της προσευχής στα σχολεία, του θρησκευτικού όρκου κλπ., σε κανένα επίσημο δημοσιευμένο κείμενο του τμήματος Παιδείας δεν αναφέρονται τα θέματα αυτά. Όλοι κατανοούν ότι απαιτείται ψυχραιμία και νηφαλιότητα, που να συνοδεύεται από εξαντλητικό διάλογο, όχι μόνο με την εκκλησία αλλά και την κοινωνία. Συνεπώς αυτή τη στιγμή τα θέματα αυτά δεν αποτελούν προτεραιότητα για το υπουργείο Παιδείας. Εξάλλου πρέπει να γνωρίζετε ότι υπάρχει εν πλήρη λειτουργία η κοινή επιτροπή του ΙΕΠ και της Ιεράς Συνόδου, στην οποία συζητούνται τα θέματα που αφορούν στο μάθημα των Θρησκευτικών στις διάφορες βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Από τα ολοήμερα, με βάση την εγκύκλιο που έχει εκδοθεί, αποκλείονται παιδιά οικογενειών των οποίων οι γονείς απασχολούνται σε μαύρη, αδήλωτη εργασία είτε δεν μπορούν να πιστοποιήσουν τη μακροχρόνια ανεργία τους (π.χ. αρκετές κατηγορίες ελεύθερων επαγγελματιών). Επίσης, με τις αυξημένες προϋποθέσεις που τίθενται, περιορίζεται η λειτουργία των πρωινών τμημάτων υποδοχής (7-8 π.μ.). Με την ενοποίηση των σχολείων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε έναν τύπο ολοήμερου δημοτικού, δίνεται η δυνατότητα σε όλα τα σχολεία να έχουν ολοήμερα τμήματα, αναλόγως της ζήτησης αλλά με συγκεκριμένους κανόνες. Το ολοήμερο σχολείο όπως εφαρμόστηκε αποτελούσε ένα είδος «πάρκινγκ» μαθητών, γι’ αυτό μόνο το 10% των γονέων το επέλεγε. Φέτος υπολογίζουμε ότι, με τη γενίκευση που κάνουμε, θα έχουμε αύξηση των παιδιών. Το υπουργείο είναι προετοιμασμένο να καλύψει την αυξημένη ζήτηση. Έχουν ήδη δοθεί οδηγίες για να επανέλθει το πρωινό πρόγραμμα, εφόσον φυσικά υπάρχει ζήτηση, και να δημιουργηθούν όσα τμήματα χρειάζονται για να την καλύψουν. Επίσης έχουν δοθεί οδηγίες για να καλυφθούν όλες οι περιπτώσεις ανέργων και ελεύθερων επαγγελματιών, αλλά και άλλων κατηγοριών που έχουν ασφαλιστικά προβλήματα. Σε κάθε περίπτωση, τα παιδιά όσων γονέων θέλουν να κάνουν χρήση του ολοήμερου, και εφόσον εργάζονται, θα γίνουν δεκτά με την έναρξη των μαθημάτων.

Διαβάστε την συνέχεια στο InfoKids.gr

Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο

Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ