Good News: Mπαρόκ πάρτυ & μάθημα χορού με γεύση σοκολάτας του Στέλιου Παρλιάρου! Όλα στο Μέγαρο!

Βραδιά όπερας με γεύση καρναβαλιού αλλά και… σοκολάτας προσφέρει στο κοινό η Καμεράτα, το Σάββατο 7 και την Κυριακή 8 Φεβρουαρίου, στην Αίθουσα Banquet του Μεγάρου Μουσικής, μια βραδιά στην οποία καλείται να λάβει το ίδιο μέρος, χορεύοντας στους ρυθμούς ενός… bal baroque masqué με την ορχήστρα επί σκηνής. 

Ευπρόσδεκτοι και οι μεταμφιεσμένοι θεατές
Όσοι αγοράσουν εισιτήριο για το προκλασικό λυρικό έργο «Αφροδίτη και Άδωνις» του Τζον Μπλόου, μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή για το (δωρεάν) μάθημα μπαρόκ χορού που διοργανώνεται δύο ώρες πριν από την έναρξη της παράστασης και να χορέψουν επί σκηνής –όπως και στο μπαρόκ «πάρτι» μετά την παράσταση– τα βήματα που διδάχτηκαν, μαζί με τους συντελεστές της παράστασης. Ευπρόσδεκτοι και οι μεταμφιεσμένοι θεατές. 

Τη σκηνοθεσία και τα σκηνικά υπογράφει ο Ανδρέας Λινός. Oι χορογραφίες είναι του Bruno Benne [Μπρουνό Μπεν]. Τους πρωταγωνιστικούς ρόλους ερμηνεύουν η σοπράνο Μαρία Παλάσκα (Αφροδίτη) και ο βαρύτονος Σταύρος Νικολάου (Άδωνις).

Πριν από την έναρξη της παράστασης τoυς θεατές περιμένει μια ακόμη έκπληξη: Το έντυπο πρόγραμμά της, που θα πωλείται τοποθετημένο σε κομψό κουτί, περιέχει μια γλυκιά σοκολατένια έκπληξη δια χειρός  Στέλιου Παρλιάρου. 
Συμμετέχουν επίσης οι υψίφωνοι Δέσποινα Παναγιώτου, Δήμητρα Κωτίδου, ο τενόρος Κωνσταντίνος Ζαμπούνης, ο βαθύφωνος Μιχάλης Ψύρρας, καθώς και οι χορεύτριες Δήμητρα Αντωνάκη, Ιώ Στούρη και Μαρία Κωνσταντάκη, που θα ενσαρκώσουν τις Τρεις Χάριτες.

Η επιλογή των μονωδών έγινε ύστερα από ακροάσεις που διοργανώθηκαν από κοινού με την Καμεράτα. Μαζί τους η Παιδική και Νεανική Χορωδία Rosarte (διδασκαλία-διεύθυνση χορωδίας: Ρόζη Μαστροσάββα).

Τους τραγουδιστές και τους χορωδούς πλαισιώνει η Καμεράτα - Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής σε όργανα εποχής. Τη μουσική διεύθυνση της Καμεράτα έχει αναλάβει ο τσεμπαλίστας και μαέστρος Μάρκελλος Χρυσικόπουλος.

Η σοκολατένια έκπληξη διά χειρός Στέλιου Παρλιάρου

Πριν από την έναρξη της παράστασης Αφροδίτη και Άδωνις, τoυς θεατές περιμένει μια ακόμη έκπληξη: Το έντυπο πρόγραμμά της, που θα πωλείται τοποθετημένο μέσα σε ένα κομψό κουτί, περιέχει μια γλυκιά σοκολατένια έκπληξη δια χειρός  Στέλιου Παρλιάρου. 

Αφροδίτη και Άδωνις, μπαρόκ πάρτι για το καρναβάλι

Οι θεατές προσκαλούνται σε ένα απογευματινό μάθημα γύρω από τα μπαρόκ χορευτικά βήματα που θα διδάξει ο χορογράφος της παράστασης Μπρουνό Μπεν.

 Ως αυλικός συνθέτης έγραψε μία και μοναδική όπερα: Το έργο Αφροδίτη και Άδωνις. Επειδή στο ανέβασμά του πήραν μέρος η ερωμένη του βασιλιά και η νόθα κόρη τους, το έργο χαρακτηρίστηκε αναγκαστικά «μάσκα»
Η χοροδιδασκαλία αυτή θα αξιοποιηθεί στο τέλος της βραδιάς όπου θα κληθούν να ξαναστήσουν, μαζί με τους χορευτές, τους κοινωνικούς χορούς (revels) του 17ου αιώνα. Το τυπικό που θα ακολουθηθεί είναι το εξής: αφού καθένας επιλέξει το ταίρι του με τη διαδικασία των χορευτικών υποκλίσεων (révérances), τα ζευγάρια θα ακολουθήσουν τους βασικούς χορευτικούς σχηματισμούς της εποχής: παβάνα, σαραμπάντα και παντομίμα. Η διασκέδαση ολοκληρώνεται με ελεύθερο χορό.

Στην αναβίωση του έργου του Τζον Μπλόου…

… δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στα κύρια στοιχεία της κλασικής μάσκας. Το έργο Αφροδίτη και Άδωνις είναι η τελευταία όπερα-«μάσκα» της αγγλικής Αυλής. Με αυτή τελειώνει μια μακρά παράδοση ανάλογων θεαμάτων που γεννήθηκε στην Αυλή του Ερρίκου Η΄ (αρχές 16ου αι.). Στην πρώτη μορφή της πρόκειται για τραγούδια και διηγήσεις από μασκοφόρους ευγενείς προς τέρψη των καλεσμένων τους.

Το είδος διαμορφώνεται σταδιακά με την επιρροή των αντίστοιχων ιταλικών masqueries και των γαλλικών ballets de cour –από τα τελευταία  αντλεί τον έντονα χορευτικό του χαρακτήρα, ενώ από την ιταλική commedia dell’arte την κωμικοτραγική διάθεση. Επί Ελισάβετ Α΄, η μάσκα καθιερώνεται ως ετήσια εξτραβαγκάντσα.

Παίρνει την οριστική της μορφή επί βασιλείας Ιακώβου Α΄ και Καρόλου Α΄. Ρόλους στην κλασική μάσκα αναλάμβαναν οι ευγενείς ή και μέλη της βασιλικής οικογένειας. Κύρια χαρακτηριστικά της, ο πλούσιος σκηνικός διάκοσμος και τα υπερπολυτελή κοστούμια. Το θέαμα αρχίζει με ένα κωμικό ή φανταστικό πρελούδιο, την αντιμάσκα (antimasque), στην οποία ένα ξεχωριστό καστ, συνήθως επαγγελματίες, παρουσιάζει γκροτέσκο χορούς, όπου οι χορευτές κάνουν λάγνες κινήσεις. Ακολουθούν το καθαρά θεατρικό μέρος, το οποίο εμπεριέχει και μουσικά στοιχεία, και οι χορογραφίες των ευγενών μασκοφόρων. Στην κορύφωση της διασκέδασης το κοινό μετέχει χορεύοντας (revels), με βάση ένα συγκεκριμένο τυπικό, ανάλογα με την κοινωνική θέση των συμμετεχόντων.

Η μπαρόκ όπερα σε τρεις πράξεις και πρόλογο Αφροδίτη και Άδωνις…

… του Τζον Μπλόου πρωτοπαρουσιάστηκε στην αγγλική Αυλή περί το 1683.  Το επόμενο ανέβασμα του έργου έγινε το 1684 στο πλαίσιο των «σχολικών θεαμάτων» που προσέφερε στο κοινό, για διαφημιστικούς πιθανόν λόγους, ο Τζοζάιας Πρηστ, διευθυντής και καθηγητής χορού στη Σχολή Τσέλσυ του Λονδίνου.

Το λιμπρέτο αποτελεί ελεύθερη απόδοση του ελληνικού μύθου, όπως αυτός έγινε γνωστός στην Ευρώπη μέσα από τις Μεταμορφώσεις του Οβιδίου, αν και τα μυθολογικά στοιχεία, στην όπερα-μάσκα του Μπλόου, μοιάζουν να συνυφαίνονται με λίγο πολύ σκωπτικές αναφορές στη ζωή της Αυλής. Το λιμπρέτο είναι πιθανόν να γράφτηκε από την Αν Κίνγκσμιλ, κυρία επί των τιμών της Μαρίας Βεατρίκης της Μόντενας, Δούκισσας της Υόρκης. Η υπόθεση διαδραματίζεται σε ένα ξέφωτο, σε δάσος της Αρκαδίας. Το έργο παρουσιάζει βουκολικούς έρωτες και δίνει μεγάλο βάρος στους γυναικείους χαρακτήρες.

Ο άγγλος συνθέτης Τζον Μπλόου (1649-1708)

Υπήρξε δάσκαλος του Χένρυ Πέρσελ και επηρέασε πολλούς μεταγενέστερους ομότεχνούς του. Εργάστηκε ως χορωδός και οργανίστας στο Βασιλικό Παρεκκλήσιο και το Αβαείο του Ουέστμινστερ και αργότερα ως μουσικός στην Αυλή του βασιλιά αλλά και ως χοράρχης. Συνέθεσε πολλούς εκκλησιαστικούς ύμνους, καθώς και έργα για βασιλικές τελετές. Ως αυλικός συνθέτης έγραψε μία και μοναδική όπερα: Το έργο Αφροδίτη και Άδωνις. Επειδή στο ανέβασμά του πήραν μέρος η ερωμένη του βασιλιά και η νόθα κόρη τους, το έργο χαρακτηρίστηκε αναγκαστικά «μάσκα»: Στην ουσία είναι όπερα, με πρωτότυπη γραφή, που δείχνει την ανεξάρτητη σκέψη του συνθέτη.

info: Τιμές εισιτηρίων: 19 € & 30 €. Ειδικές τιμές: 7 € (Φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ), 12 € (Πολύτεκνοι, 65+). Πληροφορίες για το κοινό στο τηλέφωνο: 210 72.82.333 και στην ιστοσελίδα του Μεγάρου: www.megaron.gr

Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο

Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr και του madeingreece.news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ