Story of the day: «De Correspondent», η εφημερίδα του 21ου αιώνα - πως δημιουργήθηκε από 1 εκατ. ευρώ με crowdfunding μέσα σε 8 μέρες - το τέλος της ανάγνωσης της εφημερίδας!

Δεν είναι κουίζ. Είναι αποδεδειγμένο από στατιστικά στοιχεία. Αν διαβάζετε αυτό το άρθρο από την έντυπη έκδοση της «Κ», σημαίνει ότι είσαστε πάνω από 35 ετών. Ειδικές έρευνες που έχουν γίνει στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, δείχνουν ότι τα άτομα που είναι από 18 έως και 34 ετών, αφιερώνουν για την ανάγνωση εφημερίδας 15 μόνο λεπτά την εβδομάδα.

Δεν είναι κουίζ. Είναι αποδεδειγμένο από στατιστικά στοιχεία. Αν διαβάζετε αυτό το άρθρο από την έντυπη έκδοση της «Κ», σημαίνει ότι είσαστε πάνω από 35 ετών. Ειδικές έρευνες που έχουν γίνει στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, δείχνουν ότι τα άτομα που είναι από 18 έως και 34 ετών, αφιερώνουν για την ανάγνωση εφημερίδας 15 μόνο λεπτά την εβδομάδα.



Ο προαναγγελθείς θάνατος της παραδοσιακής δημοσιογραφίας έχει οδηγήσει σε πολλά νέα εγχειρήματα στην αρένα του Διαδικτύου, τα περισσότερα εκ των οποίων έχουν αμφίβολη βιωσιμότητα. Μία από τις λαμπρότερες εξαιρέσεις στον κανόνα είναι η ανεξάρτητη ειδησεογραφική πλατφόρμα «De Correspondent», που ιδρύθηκε τον Σεπτέμβριο του 2013 στην Ολλανδία και σήμερα έχει πάνω από 30.000 συνδρομητές, που την ενισχύουν με 60 ευρώ τον χρόνο, γράφει η Μαργαρίτα Πουρνάρα στην Καθημερινή.

Και αν αυτό ακούγεται ήδη αξιοθαύμαστο, σκεφθείτε ότι οι επιτελείς της κατάφεραν να συγκεντρώσουν πάνω από ένα εκατομμύριο ευρώ από δωρεές και συνδρομές μέσα σε 8 μέρες, έξι ολόκληρους μήνες πριν την «ανεβάσουν» στο Ιντερνετ. Κοινώς, για τη δημιουργία της, έκαναν crowdfunding, αντλώντας οικονομικούς πόρους από πολλούς, ανώνυμους πολίτες. Ποιο όμως ήταν το δέλεαρ που έπεισε χιλιάδες Ολλανδούς να τη στηρίξουν; Το μυστικό της επιτυχίας του «De Correspondent» είναι απλό: χρησιμοποιεί όλα τα νέα εργαλεία της διαδικτυακής δημοσιογραφίας (όπως το crowdsourcing) αλλά κυρίως δεν ασχολείται με τις ειδήσεις του τελευταίου 24ώρου. Αντιθέτως, προσφέρει στους αναγνώστες της σπουδαίες αναλύσεις θεμάτων, τα οποία περνούν απαρατήρητα κάτω από τη μύτη των δημοσιογράφων στις εφημερίδες και την τηλεόραση. Εστιάζει σε σημαντικά ζητήματα της καθημερινότητας που απαιτούν επίπονη έρευνα, παρουσιάζει ολόκληρες θεματικές πέρα από αυτό που όλοι αντιλαμβανόμαστε ως επικαιρότητα. Και όλα αυτά με ένα μικρό και ευέλικτο σχήμα 11 συντακτών και περίπου άλλων τόσων συνεργατών.

Και πάνω απ’ όλα, υπάρχει όραμα και ενθουσιασμός στους ανθρώπους που εργάζονται για την πλατφόρμα. Το ακούω στη φωνή του συνιδρυτή της Ερνστ Γιαν Πφάουθ, που δέχθηκε να παραχωρήσει μια μικρή συνέντευξη μέσω Skype. Μας λέει: «Η ανταπόκριση των συμπατριωτών μου ήταν θερμή, διότι ορισμένοι από τους ιδρυτές της πλατφόρμας ήταν ήδη καταξιωμένες προσωπικότητες. Οπως ο (γεννημένος το 1982) Ρομπ Βίνμπερχ που απολύθηκε από την Handelsblad, μια μεγάλη, παραδοσιακή εφημερίδα, επειδή διαφωνούσε με την ιεράρχηση της θεματολογίας. Εγώ επίσης εργαζόμουν στην ιστοσελίδα της ίδιας εφημερίδας, από την οποία αποχώρησα. Μαζί μας ήταν ένας τέως ηγέτης των Πρασίνων, ένας εξαίρετος δημιουργός ντοκιμαντέρ και άλλοι άνθρωποι που πίστευαν ότι όχι μόνον υπάρχει χώρος για κάτι τόσο διαφορετικό, αλλά ότι ήταν και χρέος μας να το ανακαλύψουμε και να του δώσουμε σάρκα και οστά. Ετσι, μόλις ο Βίνμπερχ εμφανίστηκε σε μια τηλεοπτική εκπομπή και ανακοίνωσε την πρόθεσή του για τη δημιουργία του “De Correspondent”, 5.000 θεατές ανταποκρίθηκαν άμεσα, δίνοντας τα 60 ευρώ της συνδρομής. Τις επόμενες ημέρες ακολούθησαν χιλιάδες άλλοι».

Το μανιφέστο της πλατφόρμας παραπέμπει στις αρχές της ποιοτικής δημοσιογραφίας του 21ου αιώνα. Από τα «νέα» στο νέο. Από τους αναγνώστες στους συμμετέχοντες, τα ιδανικά πάνω από την ιδεολογία, η δημοσιογραφία πέρα από τα κέρδη. «Εννοείται ότι δεν δεχόμαστε καμιά διαφήμιση στις σελίδες μας ούτε κάνουμε έρευνα αγοράς για να δούμε ποιοι μας διαβάζουν και να προσαρμόσουμε το περιεχόμενό μας. Ξέρουμε από το Facebook πάντως ότι το 50% των αναγνωστών μπαίνει στην πλατφόρμα από το κινητό ή την ταμπλέτα και ότι είναι νέοι. Επίσης στους συντάκτες πάει μόνο το 5% των κερδών και το 95% επενδύεται ξανά. Κάθε δημοσιογράφος μας φτιάχνει τη δική του σχέση με τους αναγνώστες, ανακοινώνοντας τα θέματα που τον ενδιαφέρουν να ερευνήσει και ζητώντας πληροφορίες. Ενίοτε χρησιμοποιούμε και άλλα, μέσα όπως βίντεο και ραδιόφωνο, όμως δεν είμαστε web tv αλλά μια νέου τύπου εφημερίδα. Καλύπτουμε όλα τα θέματα, από την οικονομία μέχρι και την τέχνη. Η μεγαλύτερή μας πρόκληση; Να πείσουμε τους χρήστες μας να μας επισκέπτονται καθημερινά, παρότι δεν έχουμε επικαιρότητα...».

Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο

Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ