Ήρθαν τα πάνω κάτω! Η Πεζώ εξαγοράζεται από τους Κινέζους

Ίσως το 2014 να μείνει στην ιστορία ως χρονιά ανασχηματισμού και μετεξέλιξης της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, διαδικασία, η οποία σηματοδοτείται από την απώλεια της εθνικής ταυτότητας και του οικογενειακού ελέγχου και από την αποφασιστική συμμετοχή του ξένου παράγοντα.

Ίσως το 2014 να μείνει στην ιστορία ως χρονιά ανασχηματισμού και μετεξέλιξης της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, διαδικασία, η οποία σηματοδοτείται από την απώλεια της εθνικής ταυτότητας και του οικογενειακού ελέγχου και από την αποφασιστική συμμετοχή του ξένου παράγοντα. Στην περίπτωση της -ιδιαίτερα αγαπητής στους Ελληνες αυτοκινητιστές- γαλλικής Peugeot Citroen οι Κινέζοι έρχονται να της κάνουν ένεση ρευστού, ενώ η ιδρύτρια οικογένεια Πεζό πρώτη φορά στην ιστορία χάνει τον πλήρη έλεγχό της. Στις αρχές Ιανουαρίου η εξίσου δημοφιλής ιταλική Fiat ολοκληρώνει την εξαγορά της αμερικανικής Chrysler, συγκροτώντας κοινό όμιλο διεθνούς κύρους με νέο όνομα και νέα έδρα, γράφει η Καθημερινή.



Η Peugeot Citroen ιδρύθηκε πριν από 118 χρόνια από τον βιομήχανο Αρμάν Πεζό. Υπό τις σημερινές εξαιρετικά ανταγωνιστικές συνθήκες, τις περυσινές ζημίες των 2,32 δισ. ευρώ, και τις προβλεπόμενες ζημίες έως και το 2016, ωστόσο, το παλαιό καθεστώς δεν είναι βιώσιμο. Ο νέος διευθύνων σύμβουλος της Peugeot, Κάρλος Ταβάρες, παρουσίασε σχέδιο δραστικής ανασυγκρότησης, που προβλέπει επενδύσεις 5,27 δισ. ευρώ. Υπό το πρίσμα αυτό, ο Τιερί Πεζό, πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Peugeot, θα δει το οικογενειακό μερίδιο να συρρικνώνεται στο 14% από το σημερινό 25,5%. Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Dongfeng, η οποία έχει από καιρό συνάψει κοινοπραξία με την Peugeot, θα καταβάλει 800 εκατ. ευρώ για μερίδιο 14%. Ανάλογο ποσόν θα καταβάλει και το γαλλικό Δημόσιο με αντάλλαγμα ένα ισοδύναμο μερίδιο. Με κεφάλαια θα συμμετάσχει στην ανασυγκρότηση της Peugeot και η ισπανική τράπεζα Banco Santander, ενώ θα υπάρξουν και τραπεζικά δάνεια. Κατόπιν τούτων, η οικογένεια Πεζό, το γαλλικό Δημόσιο και οι Κινέζοι αναδεικνύονται σε ισότιμους μετόχους στη λήψη αποφάσεων.

«Το γαλλικό κράτος συμμετέχει, ώστε να διασφαλιστεί ισορροπημένο ιδιοκτησιακό καθεστώς, δεδομένου ότι η Dongfeng ελέγχεται από την κινεζική κυβέρνηση» σημείωσε ο Γάλλος υπουργός Βιομηχανίας, Αρνό Μποντεμπούργκ. «Επιδιώκουμε να οικοδομήσουμε έναν κολοσσό παγκοσμίου βεληνεκούς, χωρίς το κέντρο των αποφάσεων και οι εγκαταστάσεις έρευνας και ανάπτυξης να απομακρυνθούν από την Ευρώπη». Πάντως, για την Dongfeng η συμφωνία με την Peugeot της προσφέρει πρόσβαση σε τεχνολογία και σε υπεράκτιες αγορές. Ηδη οι δύο εταιρείες συνεργάζονται στα τρία εργοστάσιά τους στην Κίνα για την κατασκευή οχημάτων. Οι πωλήσεις της Peugeot Citroen στην Κίνα το 2013 αυξήθηκαν κατά 26%, συνδράμοντάς την να αντισταθμίσει την πτώση του 4,6% στις πωλήσεις της διεθνώς. Η ενίσχυση της συνεργασίας τους φαινόταν εντελώς απαραίτητη, ειδικά, εάν σκεφθεί κανείς πως ανάλογη απόπειρα για στρατηγικό επενδυτή είχε κάνει η Peugeot πριν από δύο χρόνια, αλλά δεν τελεσφόρησε.



Παρακμή

Η αυτοκινητοβιομηχανία, η δεύτερη μεγαλύτερη στην Ευρώπη, δεν έχει κατορθώσει να συμβαδίσει με τους ανταγωνιστές της, οι οποίοι τείνουν να εστιάζουν σε μεγάλους διεθνείς παίκτες. Αν και προέβη σε δραστικές περικοπές με κλείσιμο εργοστασίων και απολύσεις την τελευταία επταετία, εξακολουθεί είτε να παρουσιάζει μειωμένα κέρδη είτε να έχει ζημίες. Επιπλέον, στην εξαετία 2008 - 2013 οι πωλήσεις της Peugeot στην Ευρώπη ελαττώθηκαν με πολύ πιο γρήγορο ρυθμό από τις αντίστοιχες των ανταγωνιστριών της και ειδικά των γερμανικών, Volkswagen και ΒMW. Λόγου χάριν, οι πωλήσεις στα ευρείας κυκλοφορίας μοντέλα κόμπακτ Peugeot 208 δέχονται πιέσεις είτε από τα φθηνότερα μοντέλα είτε από τα αντίστοιχα της κατηγορίας οχήματα της Audi και της BMW.

Ο νέος διευθύνων σύμβουλος της Peugeot, Κάρλος Ταβάρες δήλωσε ευθαρσώς: «Η Peugeot μπορεί να αναδειχθεί σε παγκόσμιο παίκτη κι εγώ θέλω να εστιάσω σε λιγότερα μοντέλα και να φοβίσω τους ανταγωνιστές μας». Ως μοχλό για την κατασκευή ελκυστικών και ανταγωνιστικών αυτοκινήτων θα χρησιμοποιήσει τις αυξημένες δαπάνες στην έρευνα και την ανάπτυξη για την προώθηση καινοτόμων τεχνολογιών στην αυτοκίνηση. Πιο συγκρατημένοι οι αναλυτές προειδοποιούν πως η μεταμόρφωση, που ευαγγελίζεται ο κ. Ταβάρες, θα είναι χρoνοβόρα, ενώ η βαθύτερη συνεργασία με τους Κινέζους πιθανώς να αποδειχθεί δυσχερής.

Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο

Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ