Το απόλυτο Made In Greece, το «Ergon» των αδελφών Δούζη με τον Σκαρμούτσο σεφ! Αφού πήγαν στις Βρυξέλλες, τώρα πετάνε για Αμερική!

Οι αδελφοί Δούζη από την Θεσσαλονίκη, μετά το Λονδίνο συστήνουν την νέα ελληνική κουζίνα και στις Βρυξέλλες. Δεν σκοπεύουν όμως να μείνουν μόνο στην γηραιά ήπειρο...

 

Δίπλα στην Place du Luxemburg στις Βρυξέλλες, εκεί που χτυπά η καρδιά της ευρωπαϊκής γραφειοκρατίας και λαμβάνονται καθοριστικές αποφάσεις για τη ζωή των πολιτών σε 28 χώρες της ηπείρου που φέρει το όνομα της μυθικής Ευρώπης, της κόρης που άρπαξε ο… ερωτοχτυπημένος Δίας, εδώ και περίπου ενάμιση μήνα λειτουργεί ένα παντοπωλείο.

Πρόκειται για έναν μοντέρνο χώρο, που «παντρεύει» το σύγχρονο με το παραδοσιακό και που αποπνέει, σε κάθε του γωνιά, τη γεύση και τα αρώματα της Ελλάδας, χωρίς να είναι –όπως στην περίπτωση του Ολύμπιου Διός και της καλλιπύγου αδελφής του Κάδμου- μύθος.

Τουναντίον, είναι το… Έργον δύο νεαρών Θεσσαλονικέων, εκπροσώπων, σύμφωνα με τον βρετανικό The Gurdian, μιας άλλης Ελλάδας, που προσωποποιεί τη δημιουργία, τη νεανική επιχειρηματικότητα και την καινοτομία. Μιας Ελλάδας, συμπληρώνουμε εμείς, που ξέρει να αναμετράται με τον κακό της εαυτό και να κερδίζει τα στοιχήματα που βάζει, χωρίς να σκιάζεται από κρίσεις και γραφειοκρατικά ή άλλα εμπόδια, που αφθονούν στη χώρα μας.

Με σταθμισμένα βήματα και με πιλότο το επιτυχημένο παράδειγμα του καταστήματος στο West End του Λονδίνου, το μεζεδοπαντοπωλείο «Έργον» των Βρυξελλών, γιατί περί αυτού πρόκειται, είναι το δεύτερο, πλέον, κατάστημα της ομώνυμης αλυσίδας, που λειτουργεί εκτός ελληνικών συνόρων και από ό,τι φαίνεται, έπεται και συνέχεια…

Στην περίπτωση των Βρυξελλών, οι δύο Θεσσαλονικείς έχουν μοιραστεί το όραμά τους με τους κ. κ. Γιώργο Μαγγιώρο, πρώην υπάλληλο της Επιτροπής και Κώστα Μαγγιώρο, οι οποίοι τρέχουν το νέο «Έργον», μέσω σύμβασης δικαιόχρησης. Η επιλογή της βελγικής πρωτεύουσας, βέβαια, δεν έγινε τυχαία. Όπως και το Λονδίνο, έτσι και οι Βρυξέλλες είναι δύο πόλεις του κόσμου, που λόγω της σύνθεσης του πληθυσμού και της κουλτούρας τους, είναι περισσότερο δεκτικές σε νέες επιρροές, μηδέ εξαιρουμένων των γαστρονομικών. Το στοιχείο αυτό, βέβαια, έχει διπλή ανάγνωση, αφού ταυτόχρονα σημαίνει και μεγαλύτερο ανταγωνισμό. Τι ακριβώς θα γίνει, μένει να φανεί, αν και η μέχρι τώρα πορεία της Έργον, έχει δείξει ότι σε κάθε βήμα, προηγείται πολλή περίσκεψη.

Τα εγκαίνια του καταστήματος στη γενέτειρα του θρυλικού Τεν Τεν, έγιναν στις 8 Οκτώβρη και έκτοτε το Έργον προσκαλεί, καθημερινά, τους κατοίκους της βελγικής πρωτεύουσας να καθίσουν στα τραπέζια του και να πάρουν μια γεύση από αυθεντική ελληνική κουζίνα.

«Το πρωί ο πελάτης μπορεί να βρει πίτες και sandwich με τα προϊόντα Έργον, ενώ καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας λειτουργεί και το εστιατόριο, όπου το γνωστό μενού του Έργον, με ποιοτικά ελληνικά προϊόντα θα το βρείτε ελαφρά προσαρμοσμένο για το κατάστημα», μας εξηγεί ο Θωμάς Δούζης, ο οποίος μαζί με τον αδελφό του Γιώργο, είναι οι άνθρωποι που οραματίστηκαν κι έστησαν το concept, ξεκινώντας την πορεία τους το 2007 από την Θεσσαλονίκη.

Την επιμέλεια του μενού του εστιατορίου την έχει (και εδώ) ο chef Δημήτρης Σκαρμούτσος, που σημαίνει πως ό,τι σερβίρεται στο χώρο, ξεφεύγει, σε επίπεδο αισθητικής και γεύσης, από το στερεότυπο που καλλιεργείται στο εξωτερικό για την ελληνική κουζίνα και συνήθως συνδέεται με το κλασσικό… souvlaki, tzatziki, mousaka και… Zorba the Greek.

Τα υλικά είναι ίδια, αυτό που αλλάζει είναι η ματιά στην αξιοποίησή τους. Για παράδειγμα, ένα γεύμα που μπορεί κανείς να γευτεί στο Έργον των Βρυξελλών, περιλαμβάνει χωριάτικη σαλάτα με φέτα από τη Μυτιλήνη, πράσινες ελιές από τη Χαλκιδική, βασιλικό και παρθένο ελαιόλαδο, φρεσκοκομμένες πατάτες με κρέμα τυριού από τα Χανιά, γραβιέρα Νάξου παναρισμένη με χαρουπάλευρο, νιφάδες από βρώμη και παπαρουνόσπορο συνοδεία σιροπιού από γλυκό τριαντάφυλλο, κεφτεδάκια με σταφίδες, φιστίκι και μουστάρδα με λεβάντα από τη Θεσσαλονίκη, αγιωργίτικο λευκό κρασί και το «σοκολατένιο μωσαϊκό με βινσάντο» (ή αλλιώς «κορμός»), ένα από τα τρία γλυκά του καταστήματος, από τα χέρια της Μίνας Αποστολίδη, μιας Θεσσαλονικιάς που τα τελευταία χρόνια κάνει καριέρα ως επίσημη Chocolatier στις Βρυξέλλες.

Διευρυμένη γκάμα προϊόντων από 150 παραγωγούς

Στο μεζεδοπαντοπωλείο Έργον της Place du Luxemburg, μπορεί κανείς να βρει μια αρκετά διευρυμένη γκάμα από προϊόντα, που έχουν επιλεγεί από διάφορα σημεία της ελληνικής επικράτειας και σε συνεργασία με περισσότερους από 150 Έλληνες παραγωγούς. Ήδη στη συλλογή μπορεί κανείς να βρει φασόλια από τις Πρέσπες, τόνο από την Αλόννησο, ελιές από τη Χαλκιδική, προσούτο Δράμας, σύγκλινο Μάνης, λουκάνικα Τζουμαγιάς, φέτα Μυτιλήνης και πόσα άλλα, παραδοσιακά ποιοτικά προϊόντα, είτε είναι ΠΟΠ, είτε ΠΓΕ, είτε βιολογικά και ολοκληρωμένης διαχείρισης, που φέρουν την εγγύηση της Έργον, τόσο στη συσκευασία, όσο στην αισθητική και στο μάρκετινγκ.

«Μέσα στο 2014 εντάξαμε στον κατάλογο των προϊόντων πολλά νέα είδη, από κρητικά παξιμάδια, μέχρι μέλι και ελαιόλαδο, από περιοχές και ποικιλίες που δεν υπήρχαν στη γκάμα μας», αναφέρει ο κ. Δούζης, που βρέθηκε προ ημερών στην πόλη όπου γεννήθηκε, για να παρουσιάσει το εγχείρημα Έργον, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Food Festival, που διοργανώνει ο δήμος Θεσσαλονίκης. Όπως εξήγησε χαρακτηριστικά, τα οφέλη για τους συνεργαζόμενους παραγωγούς είναι άμεσα και έμμεσα. Τα πρώτα προέρχονται μέσα από τις πωλήσεις που διενεργούνται από το δίκτυο της Έργον η οποία τοποθετεί τα προϊόντα της σε εκατοντάδες σημεία στην Ελλάδα και παράλληλα κάνει και εξαγωγές σε οκτώ χώρες της Ευρώπης. Αντίστοιχα, τα έμμεσα έχουν να κάνουν, μεταξύ άλλων, με την προβολή που επιτυγχάνεται στα προϊόντα μέσω της συμμετοχής της Έργον σε διεθνείς εκθέσεις στο εξωτερικό, αλλά και μέσω διαφημίσεων.

Συνολικά η σειρά των προϊόντων Έργον αυτή τη στιγμή αριθμεί πάνω από 1.500 κωδικούς και κάθε χρόνο ανανεώνεται σε ποσοστό περίπου 10%. Στο πλαίσιο αυτό, την περίοδο που διανύουμε αναζητούνται νέα προϊόντα που να μπορούν να δημιουργήσουν προστιθέμενη αξία, με την προσοχή να εστιάζεται στην κατηγορία των αλλαντικών και των τυριών.

Ένα γαστρονομικό ταξίδι σε νέους προορισμούς

Η κεντρική ιδέα πίσω από το project των αδελφών Θωμά και Γιώργου Δούζη, είναι να «συστήσουν» όσο το δυνατό περισσότερα ποιοτικά ελληνικά προϊόντα στις αγορές του κόσμου, επαναπροσδιορίζοντας ταυτόχρονα τις παραδοσιακές συνταγές και βάζοντας στο επίκεντρο τον μεζέ ως κουλτούρα.

Πώς άρχισε αυτό το γαστρονομικό ταξίδι; Η ιδέα για τη δημιουργία του brand Έργον έλκει τις ρίζες της στο 2004. Το υπόβαθρο ωστόσο υπήρχε από πριν, καθώς η οικογένεια Δούζη διατηρεί μια μακρά παράδοση τριών γενεών με δραστηριοποίηση στο χώρο των τροφίμων. Ο παππούς των δύο εκπροσώπων της τρίτης γενιάς, λειτουργούσε παντοπωλείο στην πόλη της Θεσσαλονίκης, ενώ ο πατέρας τους ίδρυσε μια εταιρεία διανομής προϊόντων, έπειτα από μια πολυετή επαγγελματική καριέρα σε πολυεθνικές του χώρου των τροφίμων. Η ιδέα ωρίμασε το 2007, όταν και ιδρύθηκε η Έργον, η οποία επιλέγει ποιοτικά προϊόντα από όλη την Ελλάδα και τα προωθεί στην Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό, κάτω από συγκεκριμένες προδιαγραφές, είτε με το δικό της brand, είτε με εκείνο των συνεργαζόμενων παραγωγών.

Και στο βάθος… Αμερική

Από τότε κύλησε αρκετό νερό στο αυλάκι, «γεννήθηκε» το project της συνύπαρξης του παντοπωλείου με το μεζεδοπωλείο -«το παραδοσιακό, άλλωστε, δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη και παλιό» είναι το μότο των δύο Θεσσαλονικέων- και αυτή τη στιγμή η αλυσίδα αριθμεί συνολικά οκτώ μεζεδοπαντοπωλεία, σε Θεσσαλονίκη, Χαλκιδική, Σκιάθο, Ρόδο, Μύκονο, Ν. Ερυθραία στην Αθήνα, Λονδίνο και Βρυξέλλες, εκ των οποίων δύο είναι ιδιόκτητα και έξι με franchise. Και επειδή… τρώγοντας έρχεται η όρεξη, οι ανήσυχοι νεαροί καταστρώνουν ήδη σχέδια για επέκταση του concept και σε άλλες περιοχές τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην Ευρώπη, ενώ το αμέσως επόμενο μεγάλο στοίχημα θα είναι η αγορά της Αμερικής.

«Σίγουρα θα μας ενδιέφερε να επεκτείνουμε περαιτέρω το δίκτυό μας σε περιοχές που έχουμε ήδη αποκτήσει παρουσία, όπως είναι το Λονδίνο και οι Βρυξέλλες, όμως η είσοδος σε νέες αγορές είναι κάτι στο οποίο δίνουμε προτεραιότητα», παραδέχεται ο κ. Δούζης και δεν αρνείται πως άλλες ευρωπαϊκές μητροπόλεις όπως είναι το Παρίσι, το Βερολίνο και η Βαρκελώνη, είναι κάποιοι προορισμοί που εξετάζονται ως επόμενοι στρατηγικοί στόχοι. Το 2015, πάντως, το πλάνο επέκτασης δραστηριοτήτων της Έργον θα περιοριστεί πιθανότατα σε 1-2 καταστήματα, εκ των οποίων το ένα ίσως να λειτουργήσει στην Αθήνα. «Γίνονται επαφές, καθώς στα νέα καταστήματα αναπτυσσόμαστε με τη μέθοδο του franchise, αλλά προς το παρόν δεν είμαστε σίγουροι για το πού θα είναι ο επόμενος προορισμός μας» λέει με απόλυτη ειλικρίνεια ο συνομιλητής μας.

Πηγή: news247.gr - Κωστής Χριστοδούλου

Ακολουθήστε το eirinika.gr στο Google News για ενδιαφέρουσες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο

Πατήστε εδώ για να διαβάσετε όλες τις αναρτήσεις του eirinika.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ